Reiseliv

Sterk bookingvekst i ferie-/fritidsmarkedet

Publisert Sist oppdatert
- Vi er veldig godt fornøyd med innsalget for tiden, vi har totalt sett 46% vekst i innbookinger for 2016, i forhold til fjoråret. Vårt tilbud med medlemsbedrifter fra Sørlandet til Svalbard, er etterspurt for tiden, og vi tilbyr veldig mange opplevelser, knyttet til overnatting. Vi ser at det er opplevelsestilbudet som er utviklet og tilbys sammen med overnatting, som selger, ikke overnattingen alene. Det å bo godt, men å også kunne oppleve noe på destinasjonen og spise lokal mat, er blitt veldig viktig, sier , adm. dir. *- Selvfølgelig har også vi merket nedgangen i Rogaland, der kurs- og konferansemarkedet for oljebransjen har vært viktig, men de bedriftene er i full gang med å jobbe med en tydeligere omstilling mot ferie-/fritidsmarkedet.I de senere år har det vært en sterk økning i utenlandske par som gjester på våre medlemshoteller. De kjører egen bil eller leiebil, og legger opp sin egen reiserute. De vil oppleve norsk natur, kultur og spise godt, med fokus på lokalmat. De setter pris på å spise godt og lenge i restaurantene våre. De fleste har booket overnattingene på forhånd, de vet hvor de skal. Fra det utenlandske markedet har vi få ad hoc-gjester. Vi opplever størst vekst på individuelle gjester. For tiden har vi størst økning fra USA, alle de nye direkte flyrutene mellom Norge og USA hjelper norsk reiseliv. Totalt sett er gjestene 60% nordmenn og 40% utlendinger. Det utenlandske segmentet er i vekst, de utvider sesongen og kommer nesten hele året. Vi får flere og flere utenlandske gjester høst, vinter og vår, og det er svært gledelig. Vi ser også vekst fra Asia, dette er tradisjonelt et gruppemarked, men endrer seg nå mer og mer mot individuell turisme.Vi er optimister foran sommeren, det ser lyst ut for alle deler av landet på ferie-/fritidssektoren. Samtidig gjør vi endel tiltak for å hjelpe de som har vært tungt inne i kurs- og konferansemarkedet, men ferie/fritid er generelt positivt hele året, sier Nils Henrik Geitle.
Nils Henrik GeitleDe Historiske - hotel & spisesteder.* De Historiske er en medlemsorganisasjon som for tiden består av 53 hoteller, 19 spisesteder og 1 båt (M/S Henrik Ibsen i Telemarkskanalen).Bilde: Dalen Hotel og M/S Henrik Ibsen.Les hele artikkelen i maiutgaven av HRR.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS