Reiseliv

Sterk økning i bookinger fra mobile plattformer

Publisert Sist oppdatert
Onlinebookinger nå står for 45% av det totale reisesalget i Europa og 43% i USA, ifølge analyseselskapet . Mye av det resterende markedet utgjøres av forretningsreiser, som går gjennom spesialiserte reisebyråer, der er størst, så onlinebyråene har ikke så store vekstmuligheter. I juni annonserte at de har kjøpt restaurantreservasjonsnettstedet for $ 2,6 milliarder (NOK 15,8 milliarder). ser dette som en erkjennelse av at vekstmulighetene i basisvirksomheten er begrensede, mens det finnes store muligheter å tjene penger i andre deler av reiselivet.lanserte i 1996. Da de solgte selskapet i 2001, var det blitt verdens største reisebyrå. Omsetningen til Expedia og datterselskaper som og , var ifjor over $ 40 milliarder (NOK 244 milliarder). Carlson Wagonlit er verdens nest største reisebyråoperatør, med en omsetning på nesten samme nivå som Expedia. Nummer tre er nettbyrået Priceline, som har datterselskaper som , de hadde ifjor en omsetning på $ 39,2 milliarder. Tilsammen hadde nettreisebyråene en omsetning på $ 278 milliarder (NOK 1695 milliarder) ifjor, ifølge .Nordmenn har vært blant de fremste til å ta nettet ibruk for booking og betaling av reiser, men det er store forskjeller fra land til land. F.eks. liker tyskerne å legge opp sine feriereiser ved hjelp av tradisjonelle reisebyråer. Kineserne booket kun 15% av sine reiser online i 2012, ifølge PhoCusWright, men de tror dette tallet vil øke til 24% i 2015.Nå dreies mer og mer av nett-trafikken over fra PC-plattformer til iPads og mobiler. Både for nettbyråer og reiselivsaktører blir det stadig viktigere å ha nettsider for disse plattformene. Det finnes løsninger for mobil som eskalerer opp til iPad og PC. Euromonitor anslår at 30% av online reisebookinger, etter omsetning, vil bli foretatt fra mobile enheter i 2017. Norske reisebransjebedrifter som og var litt sent ute med mobile plattformer, men har nå et godt tilbud. Store turoperatører, som , opplever sterk økning i bookinger fra mobile plattformer for tiden. ser ut til å seile opp som en utfordrer til de store nettreisebyråene. Det blir nå mulig for publikum å booke hoteller direkte via deres smartphone app. TripAdvisor har også kjøpt , en nettbookingsservice for restauranter.
PhoCusWrightCarlson WagonlitPricelineOpenTableThe EconomistMicrosoftExpedia Travel ServicesTrivago, Hotels.comHotwireBooking.comEuromonitorNorwegianSASApolloTripAdvisorLa Fourcette

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS