– Hovedproblemet i Norge er heller underturisme enn overturisme, men det betyr ikke at vi ikke skal ta problemene turismen kan medføre alvorlig, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv, Innovasjon Norge.

Sterk reiselivsmarkedsføring av Norge på sosiale medier

De fleste piler peker oppover for Norge som turistdestinasjon og denne sommeren kan gi rekorder i antall besøkende mange steder. Norge har nå hatt en sammenhengende månedlig vekst i utenlandske kommersielle overnattinger siden april 2023.

Noen få kommuner kan ha for mange besøkende samtidig, men dette dreier seg kun om noen få destinasjoner i noen få uker. De fleste norske kommuner ønsker flere turister. Innovasjon Norge Reiselivs hovedoppgave for tiden er å øke reiselysten utenom høysesongen, samt sørge for at vi får de riktige gjestene, de som betaler godt for seg. Norsk natur vært det viktigste trekkplasteret for turismen hit i over 100 år, slik er det fortsatt, men det er viktig å utvikle attraksjoner som kan være med på å trekke turister hit i skuldersesongene også, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv, Innovasjon Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS