Reiseliv

Stort trykk på campingplassene

Publisert Sist oppdatert
Juli er den travleste måneden for campingbedriftene. Av nesten 7,5 millioner campingovernattinger i Norge i fjor, fant 34 prosent sted i juli måned. Til sammenligning ble 14 prosent av alle hotellovernattingene i fjor registrert i juli. (bildet) i Loen i Sogn og Fjordane er en av mange campingbedrifter som opplever stor pågang i sommer.– Vi er helt fullbooket på hytter og leiligheter i juli og august, og vi mottar mange henvendelser fra folk som ønsker å bestille plass for telt, vogn og bobil. Vi har tro på at 2017 blir nok et fantastisk godt campingår, sier daglig leder .Nordmenn er det største kundegruppen for norske campingbedrifter. 15 prosent har planer om å overnatte på en campingplass i Norge denne sommeren. Det viser en spørreundersøkelse som har gjennomført blant 1000 nordmenn på oppdrag for . Selskapet samarbeider med om å utvikle norsk campingnæring.– Campingplassene i Norge har de siste årene utviklet seg mye på kvalitet og opplevelser. Det har igjen gitt flere gjester og døgn på plassene. Fra 2015 til 2016 hadde vi en overnattingsvekst på over 5 prosent, opplyser avdelingsleder i campingavdelingen i NHO Reiseliv.PlusCamp Sande Camping i Loen opplever gjesteøkning fra flere markeder.– Så langt har vi flere nordmenn enn i fjor. Ellers har vi gjester fra store deler av verden. På hyttene har vi gjester fra en del «nye» nasjoner i Østen, flere fra Spania og også en stor økning i amerikanske gjester. Det kan ha sammenheng med at vi er på i år. Som alltid er det også en del gjester fra både Tyskland og Nederland på hytter og camping, forteller Turid Sande Beinnes. i Jølster i samme fylke opplever størst vekst fra utlandet.– Vi har tidligere hatt veldig mange nordmenn, men vi ser nå at vi begynner å få mer fra hele verden. Noen nasjoner som har utmerket seg i år, er Spania, Italia, Nederland, Israel, Kina og arabiske land, forteller daglig leder .Turid Sande Beinnes ved PlusCamp Sande Camping er klar på hva som må til for å lokke enda flere til campingplassene.– Gode aktivitetstilbud i nærområdet, for eksempel gjennom samarbeid med aktivitetsselskaper. Campingbedriftene må også fortsette å forbedre muligheten til å bestille «online» og være aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram, for å vise at det skjer positive ting på campingplassen og i nærområdet. Vi må rett og slett gjøre oss mer attraktive, interessante og salgbare for gjesten, sier hun.
PlusCamp Sande CampingTurid Sande BeinnesNorstatNorsk TuristutviklingNHO ReiselivJan-HenrikLarsenGjester fra store deler av verdenBooking.comJølstraholmen CampingKristine Hjelmbrekke

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS