Reiseliv

Turisme en nøkkel for økonomisk vekst verden over

Publisert Sist oppdatert
I 2016 var det 1,24 milliarder turistankomster i verden, som er 46 millioner flere reisende enn året før. Dette bidrar til økonomisk vekst og nye arbeidsplasser, hvorav tall fra viser at hver femte nye jobb i verden er innen turisme. Norge tar også sin del av utviklingen.Hvert år presenterer fra året som har gått. 2016 var et rekordår for verdens turisme, og ikke minst turismen i Norge. Globalt var det fire prosent oppgang i internasjonale ankomster. Tilsvarende tall for Norge viser en økning på 12 prosent i internasjonale ankomster.Økning i antall reiser på tvers av landegrenser viser hvor robust næringen er. Til tross for økonomisk og politisk uro, terror og naturkatastrofer, er mennesker stadig opptatt av å oppleve nye steder og kulturer.Tall fra viser at turistnæringen var en viktig bidragsyter til verdensøkonomien i 2016. Med et bidrag på 7600 milliarder dollar, sto turisme for 10,1 prosent av verdens BNP. I Norge utgjorde turisme 4,2 prosent av BNP.Hele 292 millioner mennesker verden over jobber i turistindustrien. Det er én av ti, noe som gjør reiselivsnæringen til en av verdens største arbeidsgivere. Tilsvarende tall for Norge er noe lavere, med hver femtende arbeidstaker sysselsatt i turistnæringen.Turisme gir økt velstand, økonomisk vekst og sysselsetting, men fører også med seg utfordringer. De økonomiske fordelene er ikke likt fordelt, heller ikke i Norge. - Reiselivsnæringen i Norge er i stor grad sesongbasert, med over halvparten av alle gjestedøgn i sommermånedene mai til august. I 2016 økte antall kommersielle gjestedøgn med fem prosent, og hele 65 prosent av økningen var i sommermånedene, sier , ansvarlig for Nøkkeltallbrosjyren i Innovasjon Norge.Formålet med Nøkkeltallbrosjyren er å gi en lettfattelig innføring i de viktigste tallene om norsk reiseliv.- Et viktig mål er å dokumentere reiselivsnæringens betydning for norsk økonomi. Samtidig brukes resultatene til markedsføring av Norge som feriemål, og til videreutvikling av norske reiselivsprodukter, sier Helgebostad.
World Travel & Tourism CouncilInnovasjon NorgeNøkkeltallbrosjyrenWorld Travel & Tourism CouncilMargrethe Helgebostad

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS