Reiseliv
Tvil om turisteffektene av ol i oslo
Det er stor uenighet om Oslo skal søke om å få Vinter-OL i 2022. En delegasjon fra Oslo har vært i Sochi under OL for å fremme Oslos kandidatur, og til høsten skal Stortinget avgjøre om det skal stilles en brutto statsgaranti for arrangementet på vel NOK 33 milliarder. Utfallet her er usikkert.Mange i reisebransjen ivrer for å få OL til Oslo. De mener det vil føre til økende interesse for Norge som destinasjon, både fra turister og konferansearrangører, noe som vil stimulere hotell-, restaurant- og møte- og eventmarkedet. Likevel er det svært få OL-byer som kan vise til varig oppsving i turisttrafikken. Det kan derfor være grunn til å være litt skeptisk til de mest optimistiske tallene som legges frem.Et OL i Oslo vil gi en gevinst for næringslivet på ialt NOK 1780 millioner, ifølge og . Årsaken er at langt flere nordmenn vil feriere i Norge i stedet for utlandet, både før og etter et OL i Oslo, samtidig som klart flere utlendinger vil feriere i Norge.- Denne vurderingen bygger på en empirisk studie av utviklingen i hotellovernattingene før og etter OL i 1994. Men offentlig statistikk viser at dette er feil, ifølge Han har doktorgrad i konsekvensanalyse og har i 35 år forsket på effektene av større prosjekter og programmer. foretok på 1990-tallet fem undersøkelser av nordmenns ferievaner som viser at det var flere nordmenn som ferierte i hjemlandet på 1990-tallet. Selv i OL-året 1994 var det 150.000 færre voksne nordmenn som ferierte i Norge enn to år tidligere, og i 1997 og 1998 var det 2-300.000 færre nordmenn på ferie i hjemlandet. Oslo-2022’s analyse gir derfor et feilaktig bilde av virkeligheten. Vridningseffekten av selv et så suksessfullt OL som i 1994 var null.Når Oslo-2022’s analyse gir et feilaktig bilde av virkeligheten, skyldes det klare metode- og datasvakheter. Viktigst er at en antar at gjestedøgnsutviklingen ved norske hoteller normalt (trendmessig) avhenger kun av den økonomiske utviklingen (BNP) og at alle endringer ut over dette på 1990-tallet skyldes OL på Lillehammer. At alle endringer skyldes OL og vekst i økonomien, gir høyst sannsynlig en meget betydelig overvurdering av turisteffektene av OL, både i 1994 og i 2022. Metodesvakhetene kan nok også forklare at ingen studier fra åtte andre vintersports-OL har funnet vesentlige turisteffekter på nasjonalt eller regionalt nivå, kun lokalt på arrangørstedene, mener Jon Teigland.Illustrasjon: Oslo2022/Snøhetta Oslo AS
Oslo-2022DetNorske VeritasJon Teigland.- SSBikkeFra HRR nr.2 /-14
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP