Reiseliv

Vintersesongen blir stadig viktigere

Publisert Sist oppdatert
Forventninger foran årets vintersesong er betydelig høyere enn foran forrige vintersesong. Det viser Innovasjon Norges Turistbarometer, bestående av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Hele 38 prosent forventer en økning av turisttrafikken til Norge denne vinteren, målt mot vintersesongen 2010. Nær halvparten av de spurte forventer omtrent samme trafikk som ifjor. Ifjor var vintermånedene gjennomgående gode, men nedgangen i januar førte til at sesongen samlet hadde en nedgang på én prosent i antall utenlandske ferie- og fritidsovernattinger. Vintersesongen har hatt en fin økning i antall utenlandske gjestedøgn i den siste tiårs-perioden. Norge er en betydelig aktør på det europeiske markedet for vinterturisme, men fremdeles er det mulig å trekke flere utenlandske turister til norske fjell og fjorder, også vinterstid. Men det krever at vi markedsfører oss som den helårsdestinasjon som Norge etterhvert er blitt. Det er langt ifra alle europeiske land som har både sommersesong og vintersesong å markedsføre. Med økning i vinterturismen vil det også bli flere helårsarbeidsplasser innen reisebransjen, ikke minst ute i distriktene. Trenden er at folk bestemmer seg senere og senere for hvor og når de ønsker å feriere, det betyr at vårmånedene er en gunstig tid å sette inn ekstra markedsføring i prioriterte markeder.Les hele artikkelen i HRR nr.1/2011Foto: Skistar/Hemsedal

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS