Reiseliv

Flere vil kombinere jobb og ferie fremover – det kan føre til lengre ferier og økt pengebruk.

«Workcation» gjør at folk vil feriere lengre

Med økende bruk av hjemmekontor og åpne grenser sier flere at de vil på såkalt «workcation». Det kan være veldig positivt for reiselivet.

Publisert Sist oppdatert

Den internasjonal Travel Trends 2021-undersøkelsen, utført av konsulenthuset Simon-Kucher & Partners, viser at flere vil kombinere jobb og ferie fremover.

Finansavisen omtalte saken først.

Basert på svar fra 7000 personer fra sju land sier hele 43 prosent at de i nær fremtid vil dra på en såkalt «workcation» – en reise hvor de deler tiden mellom jobb og fritid.

Blant de ulike nasjonalitetene sier hele 70 prosent av kineserne at det er sannsynlig med en slik reise, mens bare 30 prosent av britene sier det.

Vil feriere lengre

Den gode nyheten for reiselivsbransjen er at tre fjerdedeler av dem som ønsker en slik «workcation» mener at det å dele tiden mellom jobb og fritid gir en mulighet til å forlenge reisen med en uke eller mer.

Det sier partner hos Simon-Kucher & Partners, Nicolai Broby Eckert, i en kommentar:

– Skiftet til hjemmearbeid og andre former for helt eller delvis avstandsarbeid er gode nyheter for reise- og turistbransjen, fordi folk ser fordelen ved å forlenge oppholdet med noen dager, forutsatt at de kan jobbe om dagen og slappe av på et attraktivt feriested om kvelden og i helgene. Det vil spesielt gagne hotell og feriehusutleiere som kan garantere gode internettforbindelser.

Pengebruken kan øke

Det er derimot ikke den eneste gode nyheten for reiselivet.

70 prosent av de spurte forventet endrede reisevaner fra og med 2022, og 34 prosent tror de vil bruke mer penger på feriereiser sammenlignet med tiden fø pandemien.

Også her er det forskjeller i nasjonalitetene.

Over halvparten av de spirte russerne forventer å øke feriebudsjettet, men kun 27 prosent av tyskerne gjør det samme.

Til Finansavisen sier senior director hos Simon-Kucher & Partners, Håkon Sæberg, at den norske turistbransjen bør være oppmerksom på de nye trendene.

– Hvis aktørene innenfor den norske hotell- og feriehusbransjen kan skape målrettede tilbud til de nye utenlandske kundesegmentene, vil det gi nye muligheter for vekst, sier han.

Powered by Labrador CMS