Restaurant

Bocuse d`or - fantastisk profilering av et viktig fremtidsyrke

Publisert Sist oppdatert
Tirsdag skal i aksjon i verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse, , i Lyon. håper konkurransen vil inspirere flere unge til å ta kokkeutdanning.Norges Bocuse d’Or-kandidat, som til daglig er kjøkkensjef på i Sandnes, kvalifiserte seg til verdensfinalen i Lyon ved å vinne europafinalen i Torino i juni i fjor. Bodøværingen er en av ialt 24 kokker fra hele verden som kjemper om den gjeve Bocuse d`Or-tittelen.– Vi har store forventninger til den norske kandidaten, og et samlet Reiselivs-Norge heier på ham, sier -direktør , som selv skal være til stede under kokkemesterskapet tirsdag og onsdag.Krohn Devold mener Bocuse d`Or gir fantastisk profilering av et viktig fremtidsyrke.– Bocuse d`Or er et av de fremste arrangementene for virkelig å gi ungdom lyst til å gå inn i kokkeyrket i Norge. Reiselivet vokser og er enormt viktig for fremtidige arbeidsplasser i Norge, men uten gode norske råvarer og flinke kokker blir det ingen videre vekst, sier reiselivsdirektøren.Norge og Frankrike er landene som har tatt flest medaljer i Bocuse d'Or. Norge har gått helt til topps fem ganger, i 1993 (Bent Stiansen), 1999 (), 2003 (), 2009 () og 2015 ().Stiftelsen , som organiserer det norske teamets deltagelse i Bocuse d’Or Europa og verdensfinalen i Bocuse d’Or, er sponsorfinansiert. Krohn Devold mener tiden er inne for å gi Bocuse d`Or offentlig støtte.– Nå som norske kokker har levert kvalitet i så mange år, håper vi også at Bocuse d`Or får den politiske oppmerksomheten konkurransen fortjener, og at det kan bli en fast offentlig finansiering av den norske deltagelsen. Dette er OL for kokker, og det faller inn under både landbruk, reiseliv og utdanning. Da er det ikke rimelig at Bocuse d`Or skal være et spleiselag, mens for eksempel toppidrettsprestasjoner finansieres over idrettsbudsjettet, sier NHO Reiseliv-direktøren, som sitter i rådet i stiftelsen Bocuse d`Or Norge.Den siste nordmannen som vant Bocuse d`Or, var i 2015. Han driver i dag i Austevoll i Hordaland sammen med familien.– Bocuse d`Or har vært en fantastisk plattform for utvikling, synlighet og markedsføring, både for meg og Bekkjarvik Gjestgiveri. Det største med å vinne konkurransen for meg personlig er at jeg klarte å nå de målene jeg jobbet mot, sammen med mitt team, sier Johannessen.Stjernekokken mener i likhet med NHO Reiseliv-sjefen at Bocuse d`Or kan inspirere matinteressert ungdom til å velge kokkeyrket.– For å løfte kokkeyrket må vi gjøre det interessant nok for de som allerede tenker i den retningen. I så måte kan Bocuse d`Or inspirere og kanskje bidra til rekruttering. Det er utrolig mange faglig dyktige kokker som blir vist frem gjennom konkurransen, sier Johannessen. Christian André PettersenBocuse d`OrNHO ReiselivMondoNHO ReiselivKristin Krohn DevoldTerje NessCharles TjessemGeir SkeieØrjan JohannessenBocuse d’Or NorgeBocuse d`Or kan inspirere og rekruttereØrjan JohannessenBekkjarvik Gjestgiveri

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS