Restaurant
Flere restauranter innfører "no show gebyr"
Flere restauranter innfører såkalte "No show-gebyr" for gjester som ikke dukker opp når de har bestilt bord. Dette har vært vanlig i forbindelse med større arrangementer, f.eks. ONS i Stavanger, nå følger flere etter. Alternativet er å følge opp gjestene på telefon den dagen de har bestilt bord, noe som er svært tidkrevende. driver restaurant i Oslo, som nylig er tildelt en Michelinstjerne. De har innført «no show-gebyr", som et resultat av at flere gjester aldri dukker opp, eller avlyser bordreservasjoner i siste liten.– Noen ganger har det vært ekstreme antall gjester. Det er lov å endre planer, men det er dårlig stil å ikke gi beskjed, sier Svensson til .Restauranten har kun fjorten bord, og dersom flere står tomme kan det fort bli et økonomisk problem. Ifjor sommer valgte derfor restauranteieren å innføre en avgift på 1000 kroner per person, dersom bestillingen ikke kanselleres før klokken to samme dag. Større selskaper med forhåndsbestilt meny må gi beskjed 48 timer i forveien.– Etter at vi begynte med bankkortbekreftelse og gebyr, ser vi at folk har blitt flinkere til å avbestille i tide. På den måten kan vi gi en sjanse til andre som vil spise her, sier Mikael Svensson.Restaurantene og har også lignende avgiftsordning, der sistnevnte har et gebyr på 1900 kroner.Også restaurant opplever det samme problemet, men har valgt å ikke innføre noen avgiftsordning ennå. Eier forteller til NRK at de bruker tid og ressurser i forkant for å forhindre tomme bord.– Hver fredag og lørdag bruker vår hovmester over to timer på å ringe alle gjestene for å forsikre seg om at de kommer, sier hun.
Mikael SvenssonKontrastNRKCruMaaemoLe BenjaminMagdalena Rosenblad
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP