Restaurant
Franske restauranter må tilby doggy bags
Restauranter i Frankrike blir nå pålagt å tilby doggy bags for å redusere matavfallet.De nye reglene trådte ikraft 1.januar og gjelder restauranter som serverer mer enn 180 måltider om dagen.Doggy bags har frem til nå ikke vært populære i Frankrike og stort sett vært ansett som et brudd på gastronomisk etikette. Franske restaurantgjester spør ikke om doggy bags av frykt for å virke udannede, gjerrige og uhygieniske.Regjeringen har som mål å redusere de anslagsvis 7 millioner tonn mat som kastes årlig i et land der rundt 3,5 millioner mennesker er avhengige av gratis måltider fra veldedige organisasjoner. Horeca-bransjen står for 14 prosent av maten som kastes.- Dette vil ikke bli populært i Frankrike. Å ta med rester fra en restaurant er ikke vanlig her og blir ofte avfeid som en amerikansk uskikk. Det kan forandre seg litt nå siden det kommer bedre designede poser, men det er en kulturelt betinget hindring, sier matskribenten .En meningsmåling viser at 75 prosent av franskmenn ikke er negative til doggy bags, men 70 prosent har aldri benyttet dem.Det franske hotell- og restaurantforbundet , vil omdøpe posene til "Le gourmet bag" for at flere, både i restaurantbransjen og blant gjestene, skal få et litt mer positivt syn på dem.
Franck Pinay-RabaroustUMIH
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP
Nylige artikler
Vil kutte gategrunnsleie for serveringsbransjen
Strawberry vant pris for årets beste mediekampanje
SkiStar åpner tidligere enn planlagt
Norsk Økoturisme-sertifisering avvikles fra neste år
First Camp ekspanderer - kjøper ni campingdestinasjoner i Tyskland og Sveits
Mest leste artikler
Strawberry bytter til Svanemerket: En ny standard for miljøvennlige hoteller
Ulovlig nordlysturisme i Tromsø: Turistselskaper bøtelagt for manglende løyve
Oppdag de første Radisson Individuals-hotellene i Bergen
Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv: En robust næring i vekst
Radisson Blu Scandinavia Hotel feirer 50 år med historie og modernitet