Lavpris-kaffebarer på fremmarsj
LAP Coffee ble startet i Berlin i 2023 og har skapt en liten revolusjon i kaffebarmarkedet, med sin nedskalerte, svært automatiserte tilnærming til kaffeservering. På mindre enn to år har selskapet åpnet 16 kaffebarer i Berlin, fire i München og nå har de akkurat etablert seg i Hamburg.

På kort tid er de indigoblå kaffebegerne blitt et vanlig syn, særlig i Berlin. LAP Coffee (Life Among People) tilbyr ikke kaféer der gjestene sitter lenge med laptop og aviser, slik vi er vant til i Norge, det er snakk om knøttsmå barer, med kaffemaskiner og noen få sitte- og ståplasser.
Modellen for LAP kommer fra New York, der Blank Street Coffee gjorde stor suksess da de lanserte automatiserte kaffebarer for noen år siden. Nå er selskapet verdt flere milliarder. LAPs grunnleggere, Ralph Hage og Tonalli Arreola, satser også på helautomatiske maskiner, som kan produsere kaffe med et knappetrykk, uten behov for tradisjonell barista-opplæring. Den eneste manuelle delen av prosessen er å steame melken. Denne automatiseringen og bestilling i appen eller via QR-koder, betyr at man kan levere kaffe med dramatisk reduserte lønnskostnader.
– Vi ønsker å være et livsstilsmerke for kaffe å ta med, sier Hage.
Espresso til €1,50
Kundene er stort sett i 20- og 30-årene, som setter pris på god kaffe til lave priser. LAP selger en espresso for bare €1,50, en cappuccino for €2,50 og latte for €3. De har også en rekke fancy spesialkaffe-utgaver som særlig de yngste liker godt, for eksempel Matcha Latte for €4. LAP holder prisene nede ved benytte helautomatiske maskiner og tilby kun det nødvendigste.
LAP Coffee er blitt utsatt for sterk kritikk i enkelte medier og fra etablerte kaféer, som mener lavpris-maskinkaffe presser dem ut av markedet. Men Hage og Arreola mener de trekker til seg kunder som tidligere syntes det var for dyrt å gå på vanlige kaféer, og isteden drakk det meste av kaffen sin hjemme.