Restaurant

Lysholm linie til topps

Publisert Sist oppdatert
Den norske tradisjonsbæreren har mottatt gullmedaljen under USAs mest innflytelsesrike brennevinkonkurranse, - Denne konkurransen er vårt felts Olympiske leker, og å få stå øverst på pallen er en stor anerkjennelse. Den bekrefter også at det ikke bare er et markedsføringsstunt å sende hver eneste dråpe av Linieakevitt på reise rundt verden. Det gjør virkelig noe med kvaliteten på selve produktet, sier konsernsjef i Arcus, (foto).Over 1500 produkter ble vurdert i brennevinskonkurransen i USA, dette er rekord i konkurransens 15 år lange historie.- De ulike produktene ble blindtestet av amerikanske brennevinseksperter og det var vårt flaggskip, den over 200 år gamle Lysholm Linie Aquavit, som mottok gullmedaljen. Dette befester Lysholm Linie’s posisjon som verdens største akevittmerke, med et volum på 1 million liter i året, sier Otto Drakenberg.Linie referer til ekvator og betyr at akevitten har passert ekvator to ganger under modning på eikefat. Lysholm Linie Aquavit ble oppdaget ved en tilfeldighet. I 1805 seilte briggen fra Trondheim til Batavia (nåværende Jakarta i Indonesia) med blant annet klippfisk og akevitt i lasten. I Indonesia ble det byttet varer, men spriten ble med tilbake til Trondheim i 1807. Man fant da ut at akevitten hadde gjennomgått en foredlingsprosess i løpet av de to årene den hadde ligget og modnet i fatene.Den første til å utnytte effekten av modning av akevitt i eikefat kommersielt var . Fra Trondheim ble det fra slutten av 1830-årene satt igang direkte eksport av klippfisk til Brasil og andre syd-amerikanske markeder. Lysholm sendte regelmessig med akevitt i eikefat for lagring ombord.Siden 1927 har rederiet Wilh. Wilhelmsen gjennomført disse transportene for Arcus.Akevitten fremstilles idag av Arcus i Oslo etter gammel oppskrift, og nå, som før, avsluttes eikefat-lagringen med å bli sendt tur-retur Australia med Wilhelmsens båter. Bevegelse, temperatur – og luftfuktighetsforandringene på skipets dekk, der containerne med Linie er plassert, frigjør aromaer fra fatet, og gir en kompleks og avrundet smaksopplevelse. Lysholm Linie AquavitSan Francisco World Spirits Competition.Otto DrakenbergEn tilfeldig oppdagelseTrondhjems prøveJørgen B. Lysholm

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS