Michelinstjerner øker faren for nedleggelse

En undersøkelse av to tiår med åpninger og stenginger av topprestauranter i New York City, indikerer at det å motta en Michelin-stjerne gir økt sannsynlighet for at restauranten legges ned.

Daniel B. Sands fra University College London, School of Management, forsøker å forklare hvordan anmeldelser, vurderinger og rangeringer kan hjelpe eller skade restaurantene. Hans nye studie*, publisert i Strategic Management Journal, viser at det var mer sannsynlig at restauranter som fikk en Michelin-stjerne stengte i de påfølgende årene, på grunn av økt press på verdikjedene deres. Rådataene alene peker på bemerkelsesverdige resultater for Michelin-stjernerestauranter. Mer enn 40% av de første ti gruppene av Michelin-stjernerestauranter i New York City, hadde stengt dørene ved utgangen av 2019. Det ville være rimelig å anta at en Michelin-stjerne skulle føre til større interesse fra gjester og flere muligheter for restaurantene, selv om vi også i Norge har sett at restauranter med Michelinstjerner har måttet gi opp i de senere år.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS