Restaurant
Norge for matelskere
Den nye strategien til «» betinger at det må jobbes med å skape tilbud som utløser reiser til og i Norge uavhengig av vær- og sesonger. I dette bildet har ønsker om mat- og måltidsopplevelser de senere årene åpnet nye muligheter, og bransjen opererer nå med såkalte som en egen målgruppe. Noen kaller dem foodies og andre snakker om kulinarisk turisme. Det spenner fra dem som samler på såkalte signaturmåltider og reiser dit disse finnes, til dem som sier at muligheten for å kunne «smake på» reisemålet er avgjørende eller viktig for hvor de drar.Italienerne har lenge sagt at de driver med turisme for alle sansene, og nå kommer Norge etter. Det spesielle med mat og måltidsopplevelser er at disse også av et sted, både stedlig egenart og lokal kultur. Flersanselige opplevelser huskes også bedre og gode måltider knytter mennesker sammen.Samtidig er ikke Norge kjent som en kulinarisk destinasjon. Skal vi få vår del av et internasjonalt voksende marked må det satses. Både markedsmessig og på å gjøre vår matkultur om til spennende måltidsopplevelser for et kresent marked. Det vil si personer som både er opptatt av; utsøkte måltider, lokale kvalitetsråvarer (inkl. beskyttede betegnelser), nærhet til kjøkken og naturens spiskammer, spisesteder med atmosfære, sterke historier og aktive, involverende opplevelser samt sømløse leveranser (enkelt å være gjest).Derfor setter og næringsklyngen i samarbeid med , igang pilotprosjektet «», der også regionale spesialiteter som er kvalitetsmerket av vil inngå. Målet er å skape, levere og selge lønnsomme konsepter for måltidsopplevelser hele året til internasjonale matelskere.Pilotprosjektet vil, i samarbeid med arbeide med å åpne internasjonale markedsmuligheter for de som allerede er klare til å ta imot matelskerne, og vil i første fase velge ut ca. 15 bedrifter til dette. Mange av disse finnes nettopp blant medlemmene til De Historiske Hotel og Spisesteder og i klyngen Innovative Opplevelser. Disse 15, og andre med aktører med potensial og ambisjoner, vil få muligheten til å delta i Innovasjon Norges «»-program. Et program som er skreddersydd for å understøtte bedrifter som har internasjonal vekst som mål.
Innovasjon Norgehele Norge, hele åretmatelskereforsterker forståelsen og opplevelsenKulinarisk løftDe Historiske Hotel og SpisestederInnovative Opplevelser,Innovasjon NorgeNorge formatelskereMatmerkVisitNorway,Global GrowthFoto: Fiskeruta
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 575,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1875,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 145,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1430,-
KJØP