Restaurant

Sammen imot seksuell trakassering

Publisert Sist oppdatert
21 prosent av arbeidstagerne i utelivsbransjen har opplevd seksuell trakassering de siste tre årene. I en -undersøkelse svarer en betydelig andel at det har skjedd flere enn 10 ganger de siste tre årene. KS, Likestillings- og diskrimineringsombudet og har nå lansert en kampanje imot seksuell trakassering i utelivsbransjen, men det er bransjen selv som fronter kampanjen. Kampanjen heter og ble lansert på utestedene og i Oslo. Idéen har allerede fått stor oppslutning i bransjen, og planen er at den spres til barer og utesteder over hele landet.The Saviour er drinken som tar tak i noe som er tilstede overalt, også i serverings- og utelivsbransjen, nemlig seksuell trakassering. Drinken gir barer, restauranter og utesteder en anledning til å signalisere, til både gjester og ansatte, at de tar problemet alvorlig.The Saviour er ikke mer enn et fancy glass vann. Det spesielle med den, som med mange drinker og cocktails, er historien bak og budskapet den serveres sammen med. The Saviour serveres på en brikke med følgende budskap:Barer, restauranter og utesteder velger selv hvordan de vil servere The Saviour. Det kan være med eller uten kullsyre, kanskje har den en limebåt, en skive ingefær eller noe helt annet. Den kan serveres som velkomstdrink, eller som en påminnelse i løpet av kvelden. Det viktigste er at drinken og budskapet gir en mulighet til å gi gjestene et signal om at det er nulltoleranse for seksuell trakassering – uten å ødelegge den gode stemningen.Samtidig er det en gylden anledning for ledelsen og ansatte til å snakke sammen om hva seksuell trakassering er, hva man ikke skal akseptere når man er på jobb, og hva man gjør hvis det skjer. og , som begge har bakgrunn fra landets beste cocktailbarer, er ambassadører for kampanjen.
FafoNHO, Virke, Fellesforbundet, Parat,ArbeidstilsynetThe SaviourUhørt,Jaeger, Blå, Café Sør, HimkokKulturhuset«Velkommen til oss.Vi ønsker alle gjester og ansatteen fantastisk kveld.Sammen mot seksuell trakassering»Jesper HøstAnne Maurset

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS