Restaurant

Foodora vurderer å konkurrere med Oda og Norgesgruppens Meny om hjemlevering av matvarer. Foto: Reuters / Fabrizio Bensch

Sky-kjøkken konseptet kaprer stadig nye markedsandeler

De nye resturantene uten bord går under mange navn. Spøkelseskjøkken, digitale mathaller, sky-kjøkken.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen hos disse moderne resturantene vokste med 70 prosent fra første til tredje kvartal i år, ifølge tall fra Foodora. Disse resturantene har hverken bord, porselen, servitører eller kjøkken, men kokker og andre ansatte må de ha. De leier seg inn på diverse kjøkken ved å gi eieren en liten andel av omsetningen. Maten distribueres ut til kunden via apper som Wolts eller Foodoras bud. Mange storkjøkken har naturligvis stått tomme under pandemien, så det var ikke vanskelig å leie seg inn. Nå er imidlertid resturantene fulle igjen, og mange tenkte disse moderne mat selskapene skulle forsvinne igjen, siden det nå er vesentlig færre kjøkken som ikke er i bruk.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS