Stemmestyrt KI rotet til bestillinger for McDonald’s
McDonald’s avslutter et prøveprosjekt i USA der kunstig intelligens (KI) tok imot ordre i drive-thru-restauranter. Kunder har meldt om flere rare misforståelser.
Prøveprosjektet ved over hundre av kjedens utsalgssteder var et samarbeid med IBM. Selv om det nå er avsluttet, utelukker ikke McDonald’s at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.
Kilder med kjennskap til teknologien sier til CNBC, at stemmegjenkjenningen blant annet slet med å forstå ulike dialekter og aksenter, noe som bidro til å gjøre KI-løsningen mindre presis.
McDonald’s ønsker ikke å kommentere presisjonsnivået, men kunder har delt historier om til dels bisarre feil og misforståelser. En video på Tiktok fra i fjor viser tilsynelatende at KI-assistenten fortsetter å legge til ordre etter ordre etter ordre med kyllingnuggets, mens kunden ler og forsøker å få systemet til å holde opp. Andre har fortalt om andre tabber, som is levert med ketsjup og smør eller ordre som er fanget opp fra andre biler i nærheten.
Nylige artikler
Lanserer kommersielt støttesystem for hoteller og hotellkjeder
Scandic Norge tildeles LINs inkluderingspris
Nord-Norge skaper mest verdi innen reiseliv per innbygger
SAS setter opp flere avganger og større fly foran fotball-VM
Geir-Rune Larsen er vinner av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 2025
Mest leste artikler
Historisk gjenåpning: Nils Flatmark leder Savoy 1918s kjøkken
Hvordan KI revolusjonerer hotellbransjen: Effektivitet og personalisering
Oslometeren: Enklere og rimeligere uteservering i Oslo
Geir-Rune Larsen tildelt matkulturpris for rekruttering til restaurant- og matfag
Airbnb får stor bot i Spania for ulovlige utleieannonser