Restaurant

Vil bli landsdekkende kaffebarkjede

Publisert Sist oppdatert
Skandinavias største kaffebarkjede Wayne’s Coffee skal åpne inntil 20 kaffebarer årlig i Norge, og være landsdekkende innen 2015. Wayne’s Coffee åpnet sin første kaffebar i Stockholm i 1994, og er idag Sveriges største kaffebarkjede med 75 kaféer. Totalt har kjeden 120 kaffebarer og 40.000 gjester daglig i Skandinavia, Baltikum, Polen, Russland, Kina og Saudi-Arabia. Med Selvaag Invest på laget skal Wayne’s Coffee nå satse stort i Norge.Den norske Wayne’s Coffee-satsningen drives av selskapet Pacamara Drift, der norske Selvaag Invest er største eier med 44 prosent. Investor ser et stort potensial i det norske kaffebarmarkedet.– Nordmenn drikker mest kaffe i verden per person. Mesteparten av kaffeforbruket skjer hjemme og på jobb. Men kaffebarkulturen er kommet for å bli, og kaffebarmarkedet i Norge er utrolig nok fortsatt et nokså jomfruelig marked. Ingen har hittil klart å lage en nasjonal kjede, men det skal vi få til. Wayne's Coffee er etter snart 20 års utvikling et vel utprøvd konsept og krever lite kapital for å vokse, da det i hovedsak er basert på franchisetagere, sier Selvaag. Wayne’s Coffe åpnet sin første kaffebar i Norge i 2008 og har allerede åtte barer og positivt driftsresultat. Daglig leder sier at det er først nå den virkelige veksten kommer. – Wayne’s Coffee skal bli en riksdekkende kjede. Vi har nå to kaféer i Rogaland og seks i Oslo, og har kapasitet til å åpne 15-20 nye kaffebarer årlig frem mot 2015. Vi har det ikke travelt, men åpner nye kaféer når vi har tilgang på lokaler med god beliggenhet og dyktige franchisetagere. Wayne’s Coffee ønsker nå å komme i kontakt med unge gründere og er på kontinuerlig jakt etter gode lokaler, spesielt i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi kommer også til å drive noen barer selv, noe som er viktig for å kjenne pulsen på markedet, sier Øverland.– Selv om kaffe, og mellomstor kaffe latte spesielt, står for en god del av omsetningen, byr vi også på et utvalg ferske matvarer fra salater til lasagne, samt kald drikke, som blant annet smoothies og egen eplemost, sier Sverre Orm Øverland. Frederik SelvaagSverre Orm ØverlandFoto:Investor Frederik Selvaag og adm. dir. Rune I. Fløgstad i Selvaag Invest satser på det norske kaffebarmarkedet. Foto: Katrine Lunke

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 & Convenience – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler på både reiseliv1.no og convenience.no samt e-utgaven.

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd

150,- 575,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd

1875,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd

1,- 145,-

KJØP

Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd

1430,-

KJØP

Powered by Labrador CMS