Synspunkt

Mona J. Saab, president i NHO Reiseliv.

Kompetanseheving er bærebjelken i reiselivets fremtid

I reiselivsnæringens raske tempo er kompetanseheving avgjørende. NHO Reiseliv-Akademiet og kompetansekartlegging er sentrale bidrag til å forme en bærekraftig reiselivsnæring.

Publisert Sist oppdatert

­I et stadig skiftende næringsliv, hvor teknologi og nye trender raskt endrer spillereglene, er oppdatert kunnskap og ferdigheter ikke bare en fordel, det er en nødvendighet. Reiselivsnæringen, som andre næringer, står overfor både utfordringer og muligheter. For å navigere gjennom disse, er en investering i ansattes kompetanse helt avgjørende.

Kompetanseheving er ikke bare et tiltak for bedriftens vekst, men også en investering i våre ansattes vekst og trivsel. Når vi gir ansatte muligheten til å utvikle sin kompetanse. Enten det er å mestre en ny teknologi, forberede ledelsesferdigheter eller utforske innovative markedsstrategier, gir vi dem ikke bare en vei til personlig vekst og økt selvtillit, men også en sterkere følelse av tilhørighet og stolthet i sitt arbeid. Ansatte som føler seg støttet i sin faglige utvikling, er mer engasjerte og motiverte. Det er tross alt gjennom deres lidenskap og kunnskap vi kan skape uforglemmelige opplevelser for gjestene våre.

Bedrifter som satser på kompetanseheving, reduserer også turnover. Ansatte som ser at arbeidsgiveren investerer i deres personlige og profesjonelle utvikling, er mer tilbøyelige til å bli lenger i jobben. Dette sparer ikke bare bedriften for tid og penger som ville blitt brukt på rekruttering og opplæring av nye medarbeider, men det skaper også en stabil og erfaren arbeidsstyrke som er kjent med bedriftens kultur og verdier, hvor man sammen oppnår felles målsetninger.

Kompetanseheving øker ansattes produktivitet og effektivitet. Når de ansatte er oppdatert på de nyeste trendene, er de bedre rustet til å utføre oppgavene sine på en måte som er både effektiv og innovativ. Dette kan oversettes til bedre kundeopplevelser, økt tilfredshet og lojalitet, som til slutt fører til økte inntekter og vekst for virksomheten

For å møte de stadig skiftende kravene i arbeidslivet, har NHO Reiseliv sammen med DigitalNorway, utviklet et gratis kompetansekartleggingsverktøy, som er tilgjengelig for alle. Verktøyet identifiserer bedriftenes kompetansebehov, og gir mulighet til å fylle kunnskapsgapene på en effektiv måte. Jeg oppfordre alle reiselivsansatte til å ta i bruk verktøyet sammen, for å sikre forankring i hele virksomheten.

NHO Reiseliv-Akademiet er også en del av satsningen på kompetanseheving i reiselivsnæringen. Akademiet tilbyr skreddersydde kurs og videreutdanningsløp, innen alt fra ledelsesferdigheter til bærekraftig praksis. Ved å delta på slike kurs får vi, som reiselivsbedrifter, ikke bare tilgang til faglig kompetanse, men vi bidrar også til å bygge en kollektiv kunnskapsbase som styrker hele vår næring.

Kompetanseheving er nøkkelen til reiselivsnæringens fremtid. Ved å investere i ansattes vekst, styrker vi ikke bare bedriftene, men også den essensielle menneskelige faktoren som driver vår suksess. Sammen skaper vi en bærekraftig reiselivsnæring.

Powered by Labrador CMS