Synspunkt
Kunstig intelligens åpner spennende muligheter for reisebransjen
Den globale reisesektoren vil vokse med omtrent 6 prosent årlig i løpet av det neste tiåret, dobbelt så mye som den totale økonomien. Mye av veksten vil skyldes implementering av kunstig intelligens (KI).
Dette kommer frem i en rapport om kunstig intelligens i reisebransjen, fra det internasjonale konsulentselskapet McKinsey og Skift Research.
Selv om KI allerede er tatt i bruk av mange selskaper innen reisebransjen, blant annet innen hotell, cruise og luftfart, står vi nå overfor nærmest en revolusjon, der KI vil komme inn på stadig flere områder. Det meste vil skje «backoffice», kundene setter fortsatt stor pris på menneskelig kontakt, men de som jobber i direkte kontakt med gjester vil få tilgang på avansert teknologi som gjør jobben lettere, og forhåpentligvis kundene enda mer fornøyde.
KI vil også kunne fylle mange av jobbene som det er vanskelig å rekruttere til, ikke minst når bransjen er i sterk vekst. Mange medarbeidere forlot reisebransjen under pandemien, på verdensbasis er det 12 prosent færre reisebransjeansatte i dag enn før pandemien. I andre bransjer regner man med at KI vil erstatte mennesker, men ikke i samme grad innen reisebransjen, der så mye av opplevelsen er knyttet til menneskelig interaksjon. Brukt på riktig måte åpner KI store og spennende muligheter for de fleste deler av reisebransjen i årene som kommer.
Nylige artikler
Kristiansand har verdens vakreste museum
De fleste reiselivsbedrifter mener markedet er godt eller tilfredsstillende
Staten bruker 1,2 milliarder kroner i året på Hurtigruten og Havila
Viktig presisering i budsjettforliket
Lanserer SAS Holidays
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner
Filefjellstuene satser stort med ny hotellsjef Anna Fehrm
Store budsjettkutt truer Innovasjon Norges reiselivssatsing