Lederopplæring for fremtidens hotell- og reiselivsnæring

Hva kjennetegner en god leder i hotell- og reiselivsnæringen? Er det evnen til å se detaljer ingen andre legger merke til? Evnen til å inspirere medarbeidere til å yte sitt beste – også på de travleste dagene? Eller er det kanskje kombinasjonen av faglig tyngde, strategisk forståelse og menneskelig klokskap?

Publisert

Dette er spørsmål vi stiller oss når vi jobber med kontinuerlig utvikling av bachelor i hotelledelse ved Universitetet i Stavanger (UiS). Selv i en universitetsutdannelse er det vår oppgave å tilby en utdanning som kobler teori og praksis på en måte som gir morgendagens ledere verktøyene de trenger.

Behovet for ledere som ser både mennesker og tall

Hotell- og reiselivsnæringen er en av de mest komplekse bransjene å lede i. Marginene er små, konkurransen er tøff, og gjestene blir stadig mer kravstore. Samtidig er medarbeiderne selve kjernen i tjenesten. Den som leder et hotell leder ikke bare rom og restauranter, men mennesker – med ambisjoner, drømmer og ulike livssituasjoner. Dette betyr at fremtidens hotelledere må være trygge på økonomi, strategi og teknologi, men enda bedre på kommunikasjon, motivasjon og personalledelse.

Lederopplæringen ved UiS

I vår bachelorgrad i hotelledelse setter vi ledelse i sentrum helt fra første semester, der studentene i introduksjon til hotelledelse møter en foreleser som selv har vært hotelldirektør. Vi samarbeider med bransjeaktører, blant annet gjennom at hotelldirektører er med på å utvikle case vi benytter i undervisningen, gjennom omvisning på Campushotellet Ydalir, eller gjennom gjesteforelesninger.

Studiet inneholder blant annet:

  • Serviceledelse - en innføring i servicekonseptet, serviceleveransen og servicekvalitet.
  • Personalledelse - med fokus på arbeidsmiljø, mangfold og hvordan man bygger sterke team.
  • Strategi og bærekraft - fordi fremtidens gjester forventer at hoteller tar ansvar både sosialt og miljømessig.
  • Økonomistyring og revenue management - for å forstå hvordan små beslutninger kan få store utslag på bunnlinjen.
  • Casearbeid - der studentene løser reelle utfordringer fra næringen.
  • Lederlaboratoriet - et eget emne hvor studentene får prøve seg som ledere i realistiske øvelser, trene på kommunikasjon, konflikthåndtering og beslutningstaking, og reflektere over egen lederstil.
  • Mentorprogrammet - hvor erfarne ledere fra hotell- og reiselivsnæringen følger opp en student gjennom et helt år, deler innsikt fra hverdagen og gir verdifull veiledning.

Utover dette har studentene en linjeforening - NHSU – der det er stor mulighet for å bidra til egen og medstudenters trivsel og nettverksbygging, blant annet gjennom NHS jobbsenter og konferansen Serviceforum. Gjennom denne kombinasjonen får studentene en mulighet til å teste teori i praksis og utvikle erfaring med lederrollen allerede før de er ferdig utdannet.

Fra student til leder

Flere av våre studenter går inn i lederstillinger etter endt utdanning – enten som avdelingsledere, assisterende hotelldirektører, mens andre går inn i traineeprogrammer eller starter egen virksomhet. De som har tilegnet seg relevant arbeidserfaring, enten før de startet på studiet eller underveis, får ofte en raskere karriereutvikling. Gjennom studiet har de fått innsikt i hvordan man leder i en bransje som aldri står stille. De har trent på å ta beslutninger, å prioritere, og ikke minst ha fokus på sine medarbeiderne som en viktig driver i serviceleveransen.

Hvorfor er dette viktig for dere i næringen?

Vi mener dialogen med dere er viktig fordi vi utdanner deres fremtidige kollegaer og ledere. Etter som næringen trenger mer arbeidskraft, er det mange hoteller som strever med rekruttering, særlig når det gjelder mellomledere og ledere som både kan drift og ledelse. Derfor er det avgjørende at vi utdanner kandidater som er klare til å levere. Det er ikke lenger nok å ha jobbet seg opp «fra gulvet» – selv om den erfaringen er uvurderlig. I dag må man også kunne analysere tall, forstå digitale systemer og drive utvikling i en organisasjon preget av endring.

Bærekraft og digitalisering i fokus

To tema som går igjen i hele utdanningen, er bærekraft og digitalisering. Gjester etterspør i økende grad hoteller som tar miljøansvar. Da må ledere ha kunnskap til å drive bærekraftig – ikke bare gjennom grønne tiltak, men også ved å skape langsiktig lønnsomhet. På samme måte må ledere kunne håndtere nye digitale verktøy, fra booking- og CRM-systemer, til kunstig intelligens i kundeservice. Vi forbereder studentene på å bruke disse som ressurser – ikke trusler.

Et felles ansvar

Utdanning alene gjør ingen til en god leder. Det er først når studentene møter virkeligheten ute hos dere i næringen at læringen virkelig tar form. Derfor er vi avhengige av tett samarbeid. Vi trenger hoteller og reiselivsbedrifter som åpner dørene for våre studenter, som deler erfaringer og som gir ærlige tilbakemeldinger. Til gjengjeld skal vi sende ut kandidater som brenner for bransjen, og som har den faglige tyngden som kreves for å møte fremtidens utfordringer.

Avslutning

Hotell- og reiselivsnæringen er i endring, men én ting forblir konstant: behovet for gode ledere. Gjester kan velge mellom stadig flere alternativer, og marginene blir ikke romsligere. Fagmiljøet vet NHS har utdannet ledere for hotell- og reiselivsbransjen i 113 år, og det skal vi fortsette med. For å lykkes må vi fortsette en tett dialog med dere som kjenner bransjen best. Sammen kan vi sørge for at norsk hotell- og reiselivsnæring står sterkere rustet for fremtiden. Ønsker dere å styrke samarbeidet med oss, så ta gjerne kontakt med oss på nhs@uis.no

 * Medarbeidere og studenter ved NHS - Institutt for ledelse og tjenesteutvikling, Universitetet i Stavanger, bidrar jevnlig med artikler om aktuelle emner i Reiseliv1. 

 

Powered by Labrador CMS