Le Bristol, et av topphotellene i Paris, opplever etterspørsel fra gjester over hele verden, de ønsker å svømme i bassenget på taket, med utsikt til Eiffeltårnet.

Skifte i forbruket fra varer til opplevelser

Den anerkjente norsk-amerikanske sosiologen og samfunnsøkonomen Thorstein Veblen, argumenterte blant annet med at luksus avhenger av knapphet og rivalisering. Et gode er virkelig luksuriøst, ikke bare fordi det er dyrt, men fordi én persons forbruk reduserer andres mulighet til å få det. I dag skjer det en dyptgående endring i hva som oppfattes som luksuriøst og ettertraktet. Her er det store muligheter for reisebransjen.

Publisert

Problemet, i hvert fall for de ultrarike, er at fancy varer finnes overalt. Mange vinprodusenter lager god vin og laboratoriedyrkede diamanter er identiske med de ekte. Alle med litt penger kan kjøpe fine biler, designer-klær og vesker, og så legger de ut om det på sosiale medier. Det er ikke knapphet på slike varer, så de virker ikke lenger like luksuriøse. De superrike bruker derfor penger på mer eksklusive anskaffelser, ofte tjenester, reiser og opplevelser, snarere enn varer, skriver The Economist.

De globale utgiftene til reiser og opphold i luksussegmentet vil overstige 390 milliarder dollar i 2028, opp fra 239 milliarder dollar i 2023, ifølge konsulentfirmaet McKinsey. Det store franske hotellselskapet Accor, har som mål å øke andelen av kontantstrømmen som kommer fra luksussegmentet fra rundt 35 % i dag, til 50 % i 2030. Denne trenden forklares med et bredt skifte i forbruket, fra varer til opplevelser.

Le Bristol, et av topphotellene i Paris, opplever etterspørsel fra gjester over hele verden, de ønsker å svømme i bassenget på taket, med utsikt til Eiffeltårnet. Det er under 200 rom på Le Bristol og en natt der koster nå dobbelt så mye som i 2019.

Mange ønsker seg en hushjelp, men de beste er vanskelige å finne. I Amerika er lønningene deres nå omtrent 50 % høyere enn i 2019. Hushjelper i Palm Beach, en eksklusiv del av Florida, tjener nå ofte over 150.000 dollar i året, ifølge The Economist.

Prisene på luksusrestauranter er også steget sterkt i de senere år. Når du spiser på restauranten, kjøper du ikke bare maten og drikkevarene, men vissheten om at i de få timene du er der kan ingen andre på jorden sitte ved bordet ditt. Noe av det samme gjelder billetter til moteukene i Paris og New York, topp sportsarrangementer som Super Bowl, Wimbledon og neste års finale i Fotball-VM utenfor New York.

 

Powered by Labrador CMS