LEDER

Spisser innsatsen for å trekke de rette gjestene til Norge

Norsk reiselivsnæring er inne i en sterk vekstperiode. 2024 ble et rekordår med over 38 millioner kommersielle overnattingsdøgn, derav 12 millioner utenlandske, og veksten har fortsatt i 2025.

Mediene er flinke til å fortelle om problemer med for mange turister på noen få steder, til enkelte tider av året. For å sikre en lønnsom reiselivsnæring, som kan tilby trygge arbeidsplasser også utover i landet, er det viktig å få trafikken til å fordele seg over større deler av året og flere destinasjoner. I dag har alt for mange reiselivsbedrifter lav inntjening og mye kapasitet står ubrukt store deler av året.

For å ta tak i denne utfordringen har Innovasjon Norge Reiseliv nå lansert en strategisk handlingsplan for perioden 2025 - 2030. Fire innsatsområder blir særlig viktige i første runde, der vil Innovasjon Norge sette inn ekstra ressurser; Kultur og natur, Kunstig intelligens, Kongress og Ansvarlig ferdsel. I handlingsplanen foreslås konkrete tiltak for å prioritere reiselivsarbeidet i de kommende årene. Ambisjonen er at Norge innen 2030 skal være et av verdens mest bærekraftige reisemål, med en reiselivsnæring som er en betydelig bidragsyter til nasjonal verdiskapning. En ambisjon er å øke utenlandske reisendes forbruk i Norge med 30 milliarder kroner innen 2030. Dette tallet er ikke et mål i selve planen, men ment som en illustrasjon på potensialet, hvis vi greier å utvide sesongene. Det forutsetter at offentlige midler til internasjonal markedsføring ikke reduseres.

 Istedenfor å smøre ressursene tynt utover, er det altså gjort noen konkrete valg for satsinger. Det virker fornuftig og de foreløpige tilbakemeldingene fra destinasjoner og andre aktører i reiselivet, er positive. Byene som satser mye på kongressmarkedet, er spesielt fornøyd med at MICE-markedet er et av de prioriterte satsingsområdene. Det er lett å fokusere primært på det stadig voksende ferie- og fritidsmarkedet, men kongressmarkedet er også svært viktig og kongressgjestene er den gruppen som legger igjen mest penger på destinasjonene.

Vi har plass til mange flere besøkende i Norge, men alle kan ikke komme samtidig til de samme stedene. Strategisk handlingsplan legger opp til at innsatsen spisses, for å tiltrekke de rette gjestene, de som legger igjen mest penger, samtidig som de skaper minst miljøproblemer på destinasjonene. Dette virker som en god plan, som også de fastboende vil applaudere. Det er ekstremt viktig at de som bor på destinasjonene har et positivt syn på turisme og reiseliv, ellers vil vi ikke lykkes med ambisjonen om å bli et av verdens mest bærekraftige reisemål og sikre lønnsomhet i reiselivsnæringen.

Powered by Labrador CMS