Synspunkt
Stor usikkerhet foran vintersesongen
Det har vært et bra år for svært mange reiselivsbedrifter, så langt. Både nordmenn og utlendinger fylte opp overnattings- og serveringssteder, attraksjoner og destinasjoner i sommer. Trafikken fra utlandet har fortsatt utover høsten og snart starter julebordsesongen og nordlysturismen.
Det mangler fortsatt litt for at forretningsreiser er tilbake på nivå som før pandemien, mange er usikre på om vi kommer dit igjen. Ferie- og fritidsreiser er det markedssegmentet som vokser mest, ikke bare i Norge, men også på verdensbasis.
Vi ser en økning i konkurser i ulike deler av bransjen. Årsakene er forskjellige, men ofte er det snakk om økonomiske senvirkninger av pandemien, eller at bedriftene ikke greier å håndtere den sterke prisøkningen på ulike innsatsfaktorer, fra råvarer til strøm og lønninger. I noen tilfeller skyldes konkursene overinvestering og økte renteomkostninger. Første kvartal 2024 kan bli kritisk for mange, tror innsidere i bransjen. Til tross for at norsk reiseliv generelt er i medvind, er det stor uro og til dels frykt for utviklingen de neste månedene.
NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse viser at pessimismen i næringen ikke har vært så stor siden strømkrisen i fjor høst og vinter, da mange reiselivsbedrifter ble hardt rammet av skyhøye strømpriser. Denne høsten preges av økte renter, høye kostnader og strammere økonomi for folk flest, som igjen påvirker reiselivet. Det er en overvekt av pessimismer i 13 av 15 bransjer som NHO organiserer, så reiseliv skiller seg ikke ut i så måte. Nå begynner bedriftene for alvor å merke at vi er inne i en dyrtid, der folk flest har fått strammere økonomi og må spare.
Samtidig er det noen regioner som melder om svært gode bookinger for høsten og vinteren. Reiselivet i Nord-Norge går inn i den viktige nordlyssesongen, og melder om mange bookinger fra utenlandske gjester, godt hjulpet av en fortsatt svak norsk krone. Her finner vi en overvekt av optimister, som forventer en bedre markedsituasjon de neste månedene.
Når det gjelder bookinger fra utenlandske turister, fortsetter den gode trenden utover høsten. Blant de største bedriftene melder nær halvparten om enda flere utenlandske bookinger. Men boikotten av Russland, som følge av krigen i Ukraina, gjør at flyrutene mellom Asia og Europa ikke kan opereres som normalt. Derfor kan vi ikke satse på kinesiske og andre asiatiske turister i overskuelig fremtid, men må heller intensivere markedsføringen andre steder, som Europa og USA.