Synspunkt
Svak krone og sterkt produkt, gunstig for norsk reiseliv
Vi er nå inne i nok en sommersesong utenom det vanlige. Etter at pandemien har lagt begrensninger på nordmenns og utlendingers reiseaktivitet i et par år, er vi nå kommet i en situasjon der kronekursen har stor innvirkning på valg av feriedestinasjon.
Kronekursen er nå, av forskjellige forståelige og mindre forståelige årsaker, historisk lav i forhold til en rekke viktige valutaer. Det vil påvirke reiseaktiviteten i sommer. Et stort antall nordmenn vil velge ferie i Norge av økonomiske årsaker. Samtidig er Norge, som regnes som et høykostland, blitt overkommelig for mange flere utlendinger, ikke minst de som har sin inntekt i euro, dollar, pund og danske kroner. Den lave kronekursen er gunstig for norske eksportbedrifter, som store deler av reiselivet også regnes som.
Undersøkelser om nordmenns ferieplaner, viser at flere skal feriere i Norge denne sommeren, enn det som var vanlig før pandemien. Mye av dette skyldes sikkert at stadig flere har fått øynene opp for hvilket fantastisk ferieland Norge kan være, samtidig som reiselivsproduktene er blitt bedre for hvert år. Mange nye flotte hoteller og andre overnattingssteder er kommet til, vi har fått mange nye, spennende attraksjoner og over hele landet tilbyr serveringssteder mat og drikke på høyt nivå. Men det er også klart at mange, som egentlig har lyst til å endelig kunne ta en utenlandsferie, nå må holde seg hjemme av økonomiske årsaker. I takt med at valutakursen er falt, har de fleste fått store prisøkninger på strøm, renter, drivstoff og andre varer og tjenester de er avhengige av. Også i utlandet har det vært slike prisøkninger, noe som gir dyrere flybilletter, hotellovernattinger og restaurantregninger, og slår inn i tillegg til valutakursen.
Ser vi på det store bildet, forventes internasjonal turisme i år å komme tilbake for fullt etter pandemien, og appetitten for internasjonale reiser er høyere enn den noen gang har vært. Det er ett år tidligere enn hva mange analytikere hadde fryktet. Norske aktører i bransjen forteller om stor interesse for Norge og gode bookingtall fra viktige markeder. Ved inngangen til reiselivets høysesong, tyder alt på at vi vil få nok en sommer der mange vil oppleve rekordtrafikk.