Reiseliv

Har store ambisjoner for vekst, men stiller krav til lønnsomhet og utviklingspotensiale

Brødrene Kristian og Roger Adolfsen har vært engasjert i hotelldrift helt siden de begynte å jobbe, det har Svein Arild Steen-Mevold også, Scandic Hotels tidligere sjef i Norge. Nå går de sammen i selskapet Up North, som skal eie og drive hoteller, både i Norge og utlandet.

Publisert Sist oppdatert
Adolfsen-brødrene eier 90,1% og Steen-Mevold 9,9% av Up North, og første investering er allerede i boks, bygningen som i dag huser Scandic Forum Hotel i Stavanger. Her er det 182 hotellrom fordelt på 21 etasjer.
Alle reiselivsrelaterte aktiviteter i Adolfsen Group ligger nå under Svein Arild Steen-Mevold, han går også inn som styreleder i Norlandia Hotel Group (NHG), som driver 29 hoteller under forskjellige varemerker, 20 av disse eies av Norlandia Eiendom.
Hvilken type hoteller er mest interessante for dere nå?
– Vi er alltid interessert i lønnsomme prosjekter, både i store byer og på små steder, men de må ha utviklingspotensiale. Vi ser spesielt på Skandinavia, samtidig som vi også er åpne for å se på hotelleiendom i Europa syd for Danmark. Up North har en samarbeidsavtale med tyske RIMC Hotels & Resorts, med 32 hoteller i 8 land, lik den vi har med Norlandia Hotel Group. Begge selskaper tar managementoppdrag for Up North når vi skal drive selv, men vi kan også leie ut til andre operatører, hvis det er det som passer best.
Jeg liker at hotellene har et bevisst forhold til ferie og fritid, men spesielt i Skandinavia må man beherske alle segmenter, hvis det skal bli en lykkelig historie.
Vi sikter oss ikke inn mot en bestemt størrelse, men hvis det er for små hoteller blir det ofte problemer med lønnsomheten, så det er bare i spesielle tilfeller vi ser på hoteller under 80 rom. Det viktige er at det finnes utviklingspotensiale, enten i hotellet eller utenfor hotellet, derfor er utviklingspotensialet viktigere enn størrelsen. Oppover har vi ingen grense på størrelse.
Det er vårt selskap Up North, som nylig kjøpte Scandic Stavanger Forum, som nå vil gå inn som avtalepart når det gjelder kjøps– eller operatøravtaler fremover. Up North består av to juridiske enheter, Up North Property, som er eierselskap og Up North Hospitality, som står for drift, begge selskapene har sin naturlige tilhørighet i Adolfsen Group.
Er Travel & Tourism en stor del av Adolfsen Group?
– Det står for litt under 15 % av gruppens totale omsetning på ca NOK 14 milliarder, det vil si under normale forhold rundt NOK 2 milliarder. Av våre selskaper i dette segmentet er Norlandia Hotel Group størst, men gruppen har også drift og/eller eierskap på en rekke andre hoteller, for eksempel eierskap på Norefjell og en managementavtale på X Meeting Point. Vi er også inne i European Cruise Service. I tillegg er Adolfsen Group største eier, dog ikke majoritetseier, i Winn Hotel Group i Sverige, som også driver i multibranding segmentet, som «white label» operatør.
Får dere mange forespørsler fra hotelleiere for tiden, går dere også selv aktivt ut?
– Begge deler, vi får en god del direkte henvendelser, men tar også kontakt selv hvis vi ser noe vi gjerne har lyst å være med å utvikle videre. Det er både spørsmål om drift og oppkjøp, både av hotelleiendom og driftsselskap. Det virker som det er mer bevegelse i markedet nå enn normalt, etter at vi har levd i den situasjonen vi har gjort det siste året. Mange av forespørslene er absolutt interessante.
Søker dere varemerker til umerkede hoteller?
– Både Norlandia Hotel Group og RIMC, som Up North samarbeider med, driver white label, vi har i dag i Up North ingen planer om å lansere eget varemerke, men Adolfsen Group har også egne varemerker, som Tanumstrand f.eks, og vi velger det som gir best mening i hvert enkelt tilfelle, og som kommersielt er riktig for akkurat det hotellet.
Hvordan håndterer dere drift for konkurrerende kjeder?
– Vi forholder oss til franchiseavtalen til hvert enkelt system og blander ikke kortene. Denne type operasjon er vanlig i mange steder i verden og vi har gode erfaringer med modellen gjennom flere år i Norlandia Hotel Group og RIMC
Hva kan dere tilby hotelleierne på drift/operasjon?
– Vi har gjennom Norlandia Hotel Group og adm. dir Morten A. Kahrs og hans stab, lang erfaring fra hotelldrift, både i et gjesteperspektiv og med effektiv hotelldrift. Vi følger hotellene tett og har systemer som i mangt og mye er de samme som de store kjedene bruker. Vår størrelse gjør at vi er tett på hotellene, og tilsammen har vi over 100 års erfaring i Up North med Roger og Kristian Adolfsen (som begge sitter i styret) og meg selv som CEO.
Vil vi få større aktører i reiselivet, vil mange små «kaste inn håndkleet» nå?
– I Norge var markedet delt mellom store aktører også før pandemien, med 3-4 store nasjonale aktører og like mange mellomstore. Så her tror jeg ikke det blir så store forandringer. Mye av den naturlige reguleringen i markedet er skjedd de siste 20 årene i Norge, noen flere salg av hoteller blir det nok, men om det blir flere i 2021 enn det var i 2019, er jeg i tvil om.
Har dere noen nye hoteller på vei inn gruppen nå?
– Jeg kan ikke være spesifikk, men vi jobber med spennende prosjekter, både på eiendom og drift, både i Norge og andre steder. Vi har store ambisjoner for vekst fremover, men først og fremst må prosjektene møte våre krav til lønnsomhet og et visst utviklingspotensiale for at vi skal bite på.
Men vi driver innen flere deler av reiselivet. Vi er inne i Voss Resort gjennom Adolfsen Group, vi ser på hytteutbygging og er engasjert i cruiseservice, og interesserer oss for stort sett hele bredden i norsk reiseliv. Vi er absolutt interessert i å bygge oss videre opp i reiselivet, også utenom overnattingssegmentet.
Er det stor forskjell fra Scandic Hotels til Adolfsen Group?
– Det er det, beslutningsveien er kort og vi kan se på prosjekter som ikke må passe inn i et kjedesystem, vi kan også være fleksibel på størrelse. I tillegg kan vi skreddersy avtaler i langt større grad, og kan utvise stor grad av fleksibilitet, hvis nødvendig. Vi kan også gjøre ting i kompaniskap med andre, hvis det er best.
Hvordan har dere greid å komme gjennom pandemien?
– Reiselivssiden av Adolfsen Group vil jeg si er kommet kontrollert gjennom alle problemene forbundet med pandemien. Vi har jo også en god del hoteller som ikke ligger i større byer, og det er ingen tvil om at de mindre markedene, med relativt sett svakere konkurranse og med mye innenlandstrafikk, har klart seg best gjennom pandemien. Vi har også sett at en del av markedet som gjelder prosjekter i forbindelse med infrastruktur eller karantenehotell, også byr på forretningsmuligheter. Så vi har greid oss tilfredsstillende gjennom en uhyre krevende og vanskelig tid. Men det har vært beintøft for de ansatte, for lederne ute på hotellene og for adm. dir. Morten Kahrs og hans team på NHGs hovedkontor. Min attest til de er at de har gjort en fantastisk jobb gjennom pandemien. Økonomisk sett kommer vi gjennom dette på en måte som gjør at vi ikke blir alt for skadelidne, men det er selvsagt dårligere resultater enn det ellers ville vært.
Når det gjelder menneskelige ressurser er det en veldig krevende situasjon, først og fremst fordi det er så store endringer i rammebetingelsene hele tiden, på grunn av nedstengninger, åpninger, restriksjoner og smittevern. Det har vært en veldig uforutsigbar situasjon å håndtere, og det er meget krevende.
Hva bør myndighetene gjøre for å gi bransjen gode arbeidsvilkår når vi går ut av pandemien?
– Myndighetene bør kjenne sin besøkelsestid og prioritere lettelser i hele avgiftsregimet, fra gjenåpning og i 2-3 år. Det bør også satses offensivt på markedsføring internasjonalt, med økte rammer fra myndighetene i en 3-5 års periode, for å bygge en ny plattform. Så bør det satses på utdannelse innen vårt fag i stor skala, for å ta igjen det vi har tapt i rekruttering gjennom covid-19.
Nasjonal reiselivsstrategi som ser frem til 2030, inneholder gode anbefalinger som myndighetene bør ta til seg, og vår næring har en særstilling som arbeidsskaper i HELE Norge, som burde gjøre at myndighetene er veldig oppmerksomme i tiden etter covid-19. Det er viktig å motvirke at vi får for stort frafall av de som har stor kompetanse i næringen, slik at vi får et varig kompetansetap, som det vil ta tid å bygge opp igjen. Normalt er reiselivet en veldig trygg arbeidsplass, situasjonen det siste året har bare vært helt eksepsjonell.
Det er viktig at vi etter dette klarer å lage strukturer som tar vare på mangfoldet i næringen. Norge blir et fattig reiselivsland hvis ikke lokale ildsjeler og kreative aktører er med oss videre, vi trenger bredden, like mye som de store kjedene.
Hvordan ser du på utsiktene for sommeren og resten av året?
– Sommeren 2021 vil nok ligne mye på 2020, med sterk innenlandstrafikk og et marginalt volum internasjonalt, hvis ikke smittesituasjonen skulle tilsi noe annet. Men det ser for så vidt bra ut fra juli og fremover for vår del.
Hvis vi ser til andre land, som er kommet lenger i vaksineringen enn vi har gjort, ser vi at det er vaksineprogrammet som er veien ut av dette. Skal vi lytte til myndighetene, tyder det meste på at vi vil få en mye mer kontrollert situasjon når vi kommer til august. Da kan det blir mer bevegelse mellom landene, noe som er positive signaler for vår næring.
Vi har sterk tro på at spesielt juli kan bli omtrent like bra som i fjor. Juli greier vi oss godt med innenlands ferietrafikk, men når vi kommer til august og videre fremover, trenger vi at det åpnes for internasjonal turisme til Norge.
Mitt råd er: Lær deg Charleston, slik folk gjorde etter Spanskesyken, “The roaring twenties will be back”. Folk er drittlei av sosial distanse og stengte grenser, og dette behovet vil drive etterspørsel etter pandemien med stor kraft.
Hva tror du om Norges fremtidsmuligheter som reiselivsdestinasjon, post covid-19?
– Min vurdering er at de landene som tidligere ble ansett som trygge og som har sterk styring også i tilfeller som dette, vil raskere bli oppfattet som trygge å reise til. Norge sto sterkt tidligere, med et balansert sterkt samfunn med stor trygghet, og det tror jeg folk vil etterspørre, kanskje i enda større grad, etter pandemien. Jeg tror Norge har alle muligheter til å styrke sin posisjon, men da er vi nødt til å satse offensivt og trigge reiselysten for å få folk til å komme. Men vi må være oppmerksomme på at det kan komme til å ta litt tid, vi må ha tålmodighet, fordi pandemien har satt frykt i deler av markedet, og mange vil bruke tid på orientere seg før de begynner å reise igjen. Slike store markedsbevegelser som covid-19 har medført, gir også grunn for å se på alle deler av driften på nytt, fordi det er et mye lavere volum på trafikken. Vi har også lært en del av denne pandemien og den lærdommen må vi bruke når vi nå skal bruke tid til å komme tilbake til den nye normalen. Den trenger ikke å være lik den normalen vi forlot. Men jeg har tro på at de segmentene som vil komme raskest tilbake vil være:
1. Nasjonal ferie/fritid.
2. Nasjonale møter opptil 200 deltagere, der tror jeg det er et stort trykk i markedet for å få lov til å møtes igjen. Mange bedrifter som ikke har vært spesielt rammet av pandemien, har ikke hatt arenaer der medarbeidere og kunder har kunnet møtes.
3. De siste markedene som normaliseres blir nok internasjonal turisme og forretningsreisemarkedet.
Vi har alle muligheter til å lykkes, men det er viktig at myndighetene kjenner sin besøkelsestid i gjenoppbyggingsfasen, det kommer ikke av seg selv.

For å lese denne saken må du være abonnent

Reiseliv1 - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Reiseliv1
Nett og papir
3 mnd

150,- 549,-

KJØP

Reiseliv1
Nett og papir
12 mnd

1788,-

KJØP

Reiseliv1
Nett
1 mnd

1,- 143,-

KJØP

Reiseliv1
Nett
12 mnd

1406,-

KJØP

Powered by Labrador CMS