Påkrevet opprydning i korttidsutleie kommer
Airbnb er i gang med en internasjonal TV-reklamekampanje der de fremhever fordelene ved å bo på en Airbnb, kontra et hotell. Samtidig forbereder EU å gjøre livet vanskeligere for de som driver med korttidsutleie gjennom digitale plattformer.
EU-parlamentet ga 29. februar grønt lys for dette, nå gjenstår endelig godkjennelse fra medlemslandene. Deretter må Airbnb, Booking, Expedia, TripAdvisor og alle korttidsutleie-portaler sikre sporbarhet og skattegarantier over hele EU. Forordningen vil gjelde i medlemslandene 24 måneder etter at Det europeiske råd har gitt sin godkjennelse.
Airbnb ble startet i 2007 av et par teknologistudenter i San Francisco. De leide ut madrasser i leiligheten sin, for å få råd til leien, etterhvert fant de ut at dette kunne bli big business. Airbnb er kalt den store disrupteren i reisebransjen og er en av de mest vellykkede aktørene i den såkalte delingsøkonomien, sammen med Uber.
Det som begynte som et supplement til det ordinære og strengt regulerte overnattingsmarkedet, er i dag blitt en global industri, som mange steder kan tilby flere senger enn hoteller og andre bedrifter i overnattingsbransjen.
På flere norske destinasjoner har store aktører gjort om leiligheter i sameier i private boligstrøk til korttidsutleie, ofte til naboenes store fortvilelse. Alt uten de nødvendige omreguleringstillatelser fra Plan- og bygningsetaten og andre relevante myndigheter. Leiligheter bygges om ulovlig, for å kunne huse så mange gjester som mulig. Noen steder er korttidsutleiemarkedet blitt så stort at det er svært vanskelig for lokale innbyggere å få et sted å bo. Det samme gjelder de mange som skal ha sommerjobber i reiselivsbedriftene rundt omkring i landet.
Korttidsutleie utgjør for tiden rundt 25% av EUs turistinnkvartering og EUs foreslåtte reguleringer kan føre til at prisene øker med så mye som 25 %. En typisk Airbnb-utleier i EU tilbyr kun én boenhet og tjente nesten 4000 euro på dette i 2023, ifølge Airbnb.
Privat korttidsutleie har alltid eksistert og dekker et behov i markedet, det nye er at store og små nettplattformer kan markedsføre dette tilbudet globalt. Det har tiltrukket store utleieaktører som driver uten hensyn til bygnings- og brannforskrifter og omgivelsene. Dette går ut over den seriøse overnattingsbransjen, naboer og egentlig også deres egne gjester.
Nylige artikler
Budsjettkuttet vil få store konsekvenser for Innovasjon Norges reiselivssatsing
Strawberry og CapMan forlenger leiekontrakter og planlegger tre totalrenoveringer
Fyllingsgrad-rekord for Norwegian konsernet i november
Ekstraordinær vekst for lokalmat innen storhusholdning
Klassisk Bordeaux til god pris
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Skatteetaten intensiverer kontroller av serveringssteder i julebordsesongen
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Malling kjøper Hotelia: Blir ledende hotellrådgiver i Norden
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner