Samferdselsministeren lover flere tog i rute
I neste års statsbudsjett vil regjeringen bevilge 2,9 milliarder kroner ekstra til å ta vare på jernbanen.
– Det tar dessverre tid å fikse, erkjenner Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Men det langsiktige målet er at vi skal få flere tog i rute, sier samferdselsministeren til Nrk.
Den går ifølge Nygård ut på å styrke drift, vedlikehold og fornyelse av norsk jernbane betydelig.
12 milliarder kroner totalt
I neste års statsbudsjett vil de bevilge 2,9 milliarder kroner ekstra til å ta vare på den jernbanen vi har.
Til sammen vil regjeringen bruke over 12 milliarder kroner:
- Drift og vedlikehold: 6,6 mrd. kroner, 26 prosent mer enn i år.
- Fornyelse (tyngre vedlikehold som utskifting av hel skinnegang): 5,5 mrd. kroner, 38 prosent mer enn i år.
Det vil delvis gå på bekostning av nyinvesteringer. For første gang på mange år vil regjeringen neste år bruke mer på «gammelt» enn nytt.
– Det er fordi vi har sett at norsk jernbanes store utfordring er at det er et etterslep på vedlikeholdssiden. Vi har for store utfordringer med forsinkelser og innstillinger, sier Nygård.
Målet i Nasjonal Transportplan er 30 prosent færre forsinkelser og timer med innstillinger i innen 2036.
Færre
tog i rute
De siste årene har det gått feil vei. Tallenes tale er klar.
Punktligheten på norsk jernbane blir stadig dårligere.
Bane Nor har som mål at ni av ti tog skal holde tida. I 2023 var 87,6 prosent av persontogene i rute.
Det var hakket dårligere enn året før. Og i år er det enda verre.
Hittil i 2024 har bare 85,6 prosent av persontogene holdt rutetabellen.
I mai i år felte Riksrevisjonen en knusende dom over norsk jernbane.
– De har fått mer penger, men de har ikke gjort det som trengs, skrev Riksrevisjonen om Bane Nor.
Mange
løfter
For det har ikke vært mangel på løfter.
– Vi lover at flere tog skal være i rute, sa samferdselsminister Nygård i den såkalte jernbanetalen i januar.
Det skulle skje ved å satse mer på nettopp vedlikehold og fornyelse.
Han varslet det samme i Nasjonal Transportplan.
En pakke på 14 milliarder kroner til å ruste opp jernbanen i og rundt Oslo skulle komme frustrerte pendlere til gode.
Det er her stadige signalfeil og feil med strømforsyning rammer flest reisende.
Mange politikere har lovet flere tog i rute tidligere, men Nygård peker på at de nå bruker langt mer penger på drift, vedlikehold og fornyelse.
Oslo-området
Han sier også at en vesentlig del av pengene vil bli brukt i Oslo-området, der feil og forsinkelser får størst konsekvenser.
– Det er naturlig at man bruker ressurser der det er størst behov. Det å få gjort noe med vedlikeholdsetterslepet i Oslo-regionen vil gavne hele Jernbane-Norge, sier samferdselsministeren.
Seks av ti negativt påvirket
NHO Oslo og Viken gjennomførte nylig en undersøkelse der seks av ti medlemsbedrifter oppga at de blir negativt påvirket av samferdselsutfordringene i og rundt Oslo.
Varer kommer for sent fram på veier og godstog, og ansatte rekker hverken jobben eller fritidsaktiviteter på grunn av køer og togforsinkelser.
– Dagens situasjon er uakseptabel for både pendlerne og bedriftene i regionen, og dette har utviklet seg over flere regjeringer, sier regiondirektør Vegard Einan.
Han roser derfor Nygård og regjeringen for å love mer penger til vedlikehold av jernbanen.
Samtidig ber han regjering og storting påse at Bane Nor bruker pengene riktig og viser til nettopp rapporten fra Riksrevisjonen.