Samfunnsstyring

En sammenslåing med Vy er et skrekkscenario for Flytogets toppsjef Ståle Nistov.

Flytogsjefen: – Sammenslåing med Vy betyr game over for alt kundene elsker

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avgjør Flytogets skjebne denne våren. Flytogets toppsjef frykter at en sammenslåing med Vy betyr at selskapet kan være borte allerede i 2025.

Publisert Sist oppdatert

­– Det vil være en kjempetabbe å la Vy overta Flytoget. Jeg har aldri vært et sted der de ansatte er så opptatt av de reisende, de er nerdete på kundenes vegne, sier administrerende direktør Ståle Nistov i Flytoget til Dagens Perspektiv.

Kontrakt til 21 milliarder

Nistov er ikke i tvil om konsekvensene av en sammenslåing:

– Flytogets kundefokus, merkevarestyrke, innovasjonsevne og unike kultur vil bli slukt av Vy som er et konsern med over 10.000 ansatte. Det er dårlig nytt for norsk jernbane og ikke minst for norske togkunder.

Sommeren 2023 signerte staten og Vy kontrakten verd 21 milliarder kroner over ti år. Kontrakten gir Vy all togtrafikken på Østlandet de neste ti årene. Prosessen i forkant var preget av masse bråk, ikke minst etter at samferdselsministeren sent i prosessen avgjorde at Vy kunne gi tilbud på begge togtrafikkpakkene på Østlandet. Den muligheten fikk ikke Flytoget.

Etter avgjørelsen fortsatte bråket med gjentatte runder i Stortinget, der kontrollkomiteen til slutt la bort saken.

Utredningen er levert

Senest i den såkalte Jernbanetalen 8. januar i år sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) dette:

«Jeg har også tatt initiativ til å utrede den fremtidige organiseringen av selskapene Vy og Flytoget. En sammenslåing av de to selskapene er ett av flere alternativer».

– Hva vet du om alternativene og hvor reelle vil de være som alternativer til en sammenslåing?

– Det vet vi faktisk per nå ingenting om, svarer Ståle Nistov i Flytoget.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) skal bestemme seg for den framtidige organiseringen av Flytoget og Vy i løpet av våren. Foto Emilie Holtet | NTB

Det samferdselsministeren derimot ikke sa i jernbanetalen, var at han allerede har mottatt utredningen om framtidig selskapsstruktur for de to statlige selskapene Flytoget og Vy.

Beslutningen tas i vår

Samferdselsdepartement opplyser dette til Dagens Perspektiv:

«KPMG har gjennomført utredningen, og rapporten ble overlevert Samferdselsdepartementet og Næringsdepartementet i begynnelsen av desember. I tillegg har vi innhentet innspill fra Flytoget, Vy og Jernbanedirektoratet. Departementet gjør nå en grundig vurdering av saken og innspillene inngår i departementenes interne saksforberedelse. Det tas sikte på å fatte en beslutning om selskapsstruktur for Vy og Flytoget våren 2024».

– Hva er alternativene til sammenslåing av Flytoget og Vy, siden det er formulert som «ett av flere alternativer»?

Departementet svarer slik:

«Ett alternativ er for eksempel å beholde Vy og Flytoget som to separate selskap som i dag. De øvrige alternativene omfatter ulike modeller for sammenslåing».

«Game over for kundene»

Flytogsjefen legger ikke skjul på at sammenslåing er et dystert alternativ:

– Det vil bety game over for alt kundene kjenner, og elsker, ved Flytoget. I 25 år har Flytoget sørget for at flyplassreisende velger toget ikke fordi de må, men fordi det er det beste alternativet. Vårt utgangspunkt er at vi som togoperatører har et enormt viktig ansvar for at flere velger toget. Da må tog være både det beste og det enkleste alternativet. Flytoget er noe så sjeldent som et populært, veldrevet og lønnsomt togselskap. Vi har noen av Norges aller mest fornøyde kunder, uavhengig av bransje. Vi har vunnet utallige priser og kåringer innenfor alt fra kundetilfredshet, bærekraft, bedriftskultur, markedsføring, kommunikasjon og innovasjon, sier Nistov.

Han har også fått støtte fra faglig hold, her er et eksempel:

«Regjeringen ønsker at Vy skal ta over Flytoget. Samtidig har DNB kjøpt opp Sbanken. Begge beslutningene ser bort fra hva kundene mener er best, skrev eksperter fra BI, NHH og Kristiania i Dagens Perspektiv i februar i fjor.

Flytogsjefen forteller også at til tross for den krevende situasjonen selskapet står i, så er selskapet fortsatt attraktivt:

– Når vi rekrutterer til administrative og operative stillinger får vi bekreftet den unike posisjonen selskapet har, ikke bare hos kundene, men også hos potensielle arbeidstakere. Når resten av Norge er desperate etter utviklere, står de i kø for å jobbe hos oss. Vi får hundretalls søkere til et fåtall vertstillinger. Nylig satte vi også søknadsrekord for Flytogførere, sier Ståle Nistov.

Omkamp med ny regjering?

I Aftenposten har både Frp-leder Sylvi Listhaug og Høyres Trond Helleland tatt til orde for en omkamp om togkontraktene dersom de borgerlige vinner stortingsvalget høsten 2025. Helleland vil si opp hele avtalen.

Slik svarer Flytogets sjef på spørsmålet om en reversering er praktisk gjennomførbar:

– I aller høyeste grad, det er så enkelt som at Jernbanedirektoratet gjør en endringsordre for kontrakten med Vy hvor de tar ut den delen som omhandler overtakelse av Flytogets ruteleier. Et flytogtilbud vil da kunne bli en såkalt «open access», hvor Flytoget kan søke de samme rutene som vi kjører i dag og fortsette å kjøre kommersielt.

Nistov mener Jernbanedirektoratet kan endre avtalen før 2028.

– Da ender vi med å ha akkurat den arbeidsdelingen på jernbanen på Østlandet som vi har i dag. En bonus med å endre den delen av kontrakten er at statens kostnad vil gå ned, siden Vy skal ha betalt av staten for å overta Flytogets ruter, mens Flytoget som kjent ikke får en krone i statlige subsidier.

Borte allerede i 2025?

Flytogets nåværende avtale med løper til 2028.

– Slik det ser ut nå blir effekten synlig for de reisende senest fra 2028. Slås vi sammen med Vy, kan man se konsekvensen av at Flytoget forsvinner allerede fra neste år. Men vi vet dessverre lite om prosessen fremover. Vårt hovedfokus er å få frem at trengselsproblematikken på tog både er sterkt overdrevet og kan løses på mye bedre og enklere måter enn å legge ned Norges mest populære togtilbud.

Nistov sier Flytoget gjentatte ganger har etterlyst oppdaterte tall og analyser fordi nordmenn reiser på en annen måte etter pandemien.

– Det er mest avgjørende å få en oversikt over er trengselsproblematikken for togene i rush som vår innsikt viser er mye mindre prekær enn tidligere. Vi mener også det er avgjørende å se på hvordan man kan løse fremtidige kapasitetsutfordringer og samtidig beholde Flytoget. Det finnes mange muligheter, som Jernbanedirektoratet foreløpig ikke har utforsket, sier Ståle Nistov.

Powered by Labrador CMS