Reiseliv

Finnairs første flyvning.

Finnair 100 år på vingene

Det er ingen selvfølge for flyselskaper å fylle 100 år i en luftfartsverden preget av en urolig verdenssituasjon, fusjoner, økonomiske utfordringer og strenge miljøkrav.

Publisert Sist oppdatert

­Finnair fyller 1.november 100 år og er med det verdens sjette eldste flyselskap som kontinuerlig har vært i drift, og det tredje eldste i Europa etter KLM og Czech Airlines.

I anledning jubileet løfter Finnair frem 10 historiske fakta og interessante anekdoter som tegner et bilde av selskapets identitet og historie.

1. Startet som Aero: Finnair begynte sin historie under navnet «Aero» og den første flyvningen gikk til Tallin i 1924. Det var først i 1953 at selskapet tok i bruk navnet

Finnair, og det skulle ta ytterligere 15 år før det offisielle navneskiftet fant sted. Den opprinnelige betegnelsen er fortsatt reflektert i Finnairs flykode, AY, hvor Y refererer til det finske ordet for selskap.

2. Skiflyvning: De første flyvningene ble landet med ski! Det tyskproduserte Junkers F 13 var Aeros første fly, tilpasset til de utfordrende forholdene i det finske landskapet. Om vinteren brukte det ski, mens om sommeren fløt det på vann, da det ikke fantes landbaserte kommersielle flyplasser i Finland på den tiden.

3. 63 år i Norge: Den første direkteflyvningen mellom Helsinki og Oslo fant sted 2. november 1960. Siden har Finnair også opprettet ruter til Trondheim, Bergen og Bodø, og nå senest i august med ruten mellom Tromsø– Rovaniemi.

4. Satser mot Asia: Finnair begynte sin ekspansjon i Asia i 1976 med ruter til Bangkok, og senere markerte de et unikt øyeblikk ved å tilby direkteflyvninger til Tokyo i 1983, med en historisk reise over Nordpolen. I 1988 ble Finnair det første vestlige europeiske flyselskapet som knyttet Europa og Kina direkte med flyvninger fra Helsinki til Beijing.

5. Store designsamarbeid: Finnland har mange kjente designere som er ofte henter inspirasjon fra landets natur. Finnair har samarbeidet med flere av disse og innført designelementer som Iittalas Ultima Thule glasskolleksjon av Tapio Wirkkala og Marimekkos kjente tekstiler i kabinene.

6. Mumitrollet i lufta: For å feire sitt 100-årsjubileum, har to av Finnairs langdistansefly fått en «Mummi-makeover». Illustrasjoner av Snorkfrøken og Mummitrollet, kjente figurer fra den finske barnefortellingen til Tove Jansson, pryder to Airbus A350-fly.

7. Julenissens flyselskap: Finnair har blitt omtalt som "julenissens flyselskap" siden 1983. Kallenavnet springer ut fra i det som omtales som julenissens offisielle hjemby Rovaniemi, som ligger i finske Lappland. I julesesongen går det mange flyvninger til Rovaniemi, hvor besøkende kan møte julenissen og kjenne på hvordan det er å leve på polarsirkelen.

8. «Coffee, tea or blåbærsaft?» Blåbær har alltid hatt en sentral plass i det finske kostholdet. Derfor har Finnair valgt å servere blåbærsaft som sin signaturdrikk ombord. Siden lanseringen i 2014 serverer Finnair nesten 1 million liter med blåbærsaft hvert år!

9. Pilotutdanning: På 1950-tallet, da luftfarten utviklet seg raskt, anerkjente Finnair behovet for en dedikert institusjon for pilotopplæring. Finnair Flight Academy har utviklet seg til å bli en ledende flyskole for Finnair og aspirerende piloter fra hele verden.

10. Satsning på bærekraft: I 2019 omfavnet Finnair elektrisk luftfart gjennom sitt partnerskap med Nordic Initiative for Electric Aviation. Dette samarbeidet involverer også konkurrerende flyselskaper som SAS og Icelandair, samt flyplassoperatører i hele Norden. De jobber blant annet med utvikling av flyteknologi tilpasset nordiske værforhold. Som en del av sin bærekraftstrategi for 2020, forpliktet Finnair seg til å oppnå karbonnøytralitet innen 2045

Powered by Labrador CMS