Reiseliv

Audun Pettersen, bransjedirektør Reiseliv, Virke

Hele norsk reiseliv eksporterer

Torsdag 7. september annonserte næringsministeren at reiseliv blir den femte eksportsatsingen i regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer».

Publisert Sist oppdatert

­Målet med reformen er at eksporten fra Norge, foruten olje og gass, skal økes med 50 prosent innen 2030. Det er gode nyheter for reiselivsnæringen, og det er en annerkjennelse av at næringen er den femte største eksportnæringen i Norge.

Reiseliv er Norges 5. største eksportnæring

Ifølge SSBs satellittregnskap for turisme var det samlede turistkonsumet i 2019 i Norge 194,3 milliarder kroner. Dette gjør reiselivsnæringen til Norges 5. største eksportnæring etter olje/gass, maritim, sjømat og prosessindustri. Ifølge SSB vokste eksportinntektene med 46 prosent fra 2014 til 2019, en økning på 8 prosent årlig vekst.

Menon Economics anslår at reiselivseksporten vil vokse med 3-4 prosent per år mot 2030, som vil gi en samlet reiselivseksport på om lag 90 milliarder kroner. I motsetning til annen eksport kan reiselivsopplevelser kun konsumeres i Norge, den kan ikke flyttes ut av landet verken som råvare eller ferdig produkt. Reiseliv er likevel en eksportnæring fordi de utenlandske turistene tar med seg utenlandsk valuta til Norge, for å betale en tjeneste som da nødvendigvis må konsumeres i Norge.

«Sterke inntrykk med små avtrykk»

Eksportsatsingen vil følge opp den nasjonale reiselivsstrategien "Sterke inntrykk med små avtrykk" som understreker at veksten i næringen skal skje gjennom flere betalingsvillige og klimabevisste turister. Ambisjonen er at verdiskapingen skal opp, samtidig som klimagassutslippene går ned, og at reiselivet skal være en lønnsom og bærekraftig helårsnæring.

Det betyr at hvis Norge skal vokse som et bærekraftig reisemål må vi prioritere hvilke segmenter vi skal satse på fremover. Målet må være å tiltrekke oss flere turister med lavt klimaavtrykk, som blir her lenger og som bidrar til lokal verdiskaping og arbeidsplasser, i tråd med de fem målene i nasjonal reiselivsstrategi.

Næringsministeren slår fast i beslutningen om eksportsatsingen at det er en økt etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser. Norge kan bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Fra regjeringens side ønsker de å bidra til å utvikle en mer konkurransedyktig og lønnsom reiselivsnæring, som skaper helårs arbeidsplasser over hele landet

Godt samarbeid

Annonseringen fra Vestre er et resultat av et kjempegodt samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Luftfart, Norsk Reiseliv, Norges Rederiforbund, Spekter, Parat og Virke, som sammen laget innspillet «Mer og grønnere reiselivseksport» til Nasjonalt eksportråd. Dette innspillet, samt Menons rapport «Eksportpotensial i norske næringer», lå til grunn for Nasjonalt eksportråds innstilling til Nærings- og fiskeridepartementet.

Nasjonalt eksportråds oppgave er å foreslå større nasjonale eksportfremmesatsinger og identifisere prioriterte markeder for disse satsingene. Nasjonalt eksportråd skal også gi råd om eksport og eksportarbeidet inkl. næringspolitikk, som støtter opp om eksportsatsingene, i tillegg til råd om virkemiddelapparatet og potensielle forbedringer i dette.

Oppgaven med å analysere, prioritere og beslutte større strategiske eksportfremmesatsinger ligger hos Nærings- og fiskeridepartementet. Når beslutning om en eksportfremmesatsing foreligger, vil Nærings- og fiskeridepartementet gi et særskilt oppdrag til Innovasjon Norge om å gjennomføre den spesifikke satsingen, i nært samarbeid med næringslivet og andre virkemiddelaktører.

Hva skjer videre?

I skrivende stund så settes det ned en styringsgruppe fra reiselivsnæringen og en rekke ressurspersoner vil bli koblet på for å kunne bidra inn i prosessen, frem mot et endelig forslag til nasjonal eksportsatsing. I tillegg vil det bli holdt workshops for å få innspill fra næringen.

Næringsministeren er utålmodig og vil ha forslaget ferdig i år, så det er bare å brette opp ermene og kaste seg over tastaturet. Jeg gleder meg!

Powered by Labrador CMS