Synspunkt
Sommeroptimisme og valgengasjement
Optimisme preger norsk reiseliv etter er en vellykket sommer. Når kommune- og fylkestingsvalget nærmer seg vil jeg oppfordre politikerne til å satse på reiselivsnæringen, som skaper både trivsel og økonomisk vekst.
Sommeren er på hell, og vi kan se tilbake på en tid preget av optimisme. Våre ferske tall viser at det har vært en god sommer for norsk reiseliv. Antall solgte hotellrom har økt siden juli i fjor, og er på et høyere nivå enn siste normalsommer før pandemien. Dette er gode nyheter og gir grunn til optimisme. Det er spesielt i de store byene at reiselivet har fått vind i seilene, og Oslo og Bergen står frem som de store vekstvinnerne. Opplevelser som kulturaktiviteter, mat- og vinopplevelser, besøk i fornøyelsespark og storbyferie i Norge er på fremmarsj, og har blitt enda mer populært etter pandemien.
Men selv om veksten er åpenbar noen steder, så er det variasjoner landet over. Det er flere flotte overnattingssteder i Norge som har tilgjengelig kapasitet til å imøtekomme flere gjester og oppmuntre til lengre opphold. Samtidig er det avgjørende at denne veksten skjer på en bærekraftig måte, i harmoni med lokalsamfunnene.
Vi har også medlemsbedrifter som har blitt påvirket av ekstremværet, som har herjet i flere deler av landet. Vår bransje har vært et offer for krisen med ødeleggelser, stengte veier og gjester som ikke kommer frem. Det er en trist og uheldig situasjon. Samtidig ser vi også hvordan reiselivet er en del av løsningen. Våre beredskapshoteller har stilt opp, tatt imot evakuerte, og tilbudt husly, mat, støtte og trygghet for de som står i en vanskelig situasjon. Det er ingen tvil om at reiselivet blir mye viktigere i krisehåndtering og beredskap fremover.
Prioriter reiselivet!
11. september er det kommune- og fylkestingsvalg. Et valgløfte som bør stå høyt blant våre folkevalgte er at reiselivet skal fortsette å skape kommuner som folk vil besøke og slå røtter i. Reiselivsnæringen bidrar ikke bare til et pulserende næringsliv, men legger til rette for økt bolyst og livskvalitet. Kommuner som satser på reiselivet, vil få igjen mye. Skaper vi reiselivsdestinasjoner som tiltrekker seg tilreisende, påvirker det også hotellene som får gjester, serveringssteder som har flere å servere og handelsnæringen som øker kundegrunnlaget. Ringer i vannet som gir virkninger langt ut over hva man skaper for seg selv.
Aktiviteter, arrangementer og opplevelser innen reiseliv, servering og uteliv, er mer enn bare underholdning – de er byggesteinene til sterke og livlige lokalsamfunn. Disse elementene styrker ikke bare næringslivet, men bidrar også til å beholde nåværende innbyggere, tiltrekke seg nye og lokke tilbake ungdommen etter endt utdanning. En berikende oppvekst, en aktiv ungdomstid og mangfoldige fritidstilbud, bidrar alle til en følelse av at hjemstedet virkelig er et godt sted å være. Fokus på reiseliv og gode rammevilkår er derfor ikke bare god næringspolitikk, det er også en sunn distriktspolitikk.
Gode rammebetingelser for bærekraftig vekst
Vi jobber for dere frem mot kommunevalget, med politiske møter og debatter i alle landets største byer. Reiselivet skaper både arbeidsplasser og bolyst, og vi er avhengig av gode rammebetingelser for en bærekraftig vekst. For å få økt bevissthet om dette, har vi laget politiske programmer for reiselivet til både kommune- og fylkestingsvalget og sendt disse til alle partier. Vi skal sørge for at kommunepolitikerne er klar over verdien av reiselivet og hvilke saker som er viktige for dere. Regulering av kommunens områder, forvaltning av alkoholpolitikken, grønn destinasjonsutvikling, moms og samferdselen er blant dem.
Reiselivsbedriftene betyr mye for trivsel og økonomi. Hvem vil vel bo i en kommune der det ikke skjer noe etter arbeidstid? Det er hoteller, restauranter, servering, kultur og uteliv som gjør et sted attraktivt å bo og besøke. Vi håper at velgerne ser til de partiene og politikere som best legger til rette for reiselivet på en god måte, når de skal gjøre sitt valg denne høsten. Jeg ønsker alle et riktig godt valg!